Nieuwe dingen proberen: waarom is dat belangrijk en hoe stimuleer je dat?

Als je kind iets moet doen wat hij nog niet eerder gedaan heeft, slaat de onzekerheid mogelijk toe. Je kind weet immers niet wat hij kan verwachten of hoe iets afloopt en dat maakt het spannend. Hierdoor besluit hij uiteindelijk misschien om het niet te doen. Zonde, want het is belangrijk dat kinderen nieuwe dingen proberen. Op deze pagina lees je waarom. Daarnaast geeft Squla je een aantal praktische tips om je kind aan te moedigen om nieuwe dingen te proberen.

Waarom is het belangrijk dat kinderen nieuwe dingen proberen?

De belangrijkste reden om je kind zo nu en dan nieuwe dingen te laten proberen, is omdat dit bijdraagt aan zijn persoonlijke ontwikkeling. Een kind krijgt namelijk meer zelfvertrouwen als hij regelmatig iets nieuws probeert. Lukt het hem om de nieuwe uitdaging tot een goed einde te brengen? Dan voelt hij zich trots en onoverwinnelijk. Hierdoor is hij in de toekomst sneller bereid om nieuwe dingen te proberen. Het is bovendien leerzaam als het je kind niet direct lukt. Op deze manier leert hij namelijk met tegenslagen om te gaan. 

Als je kind zelfverzekerd is, gaat hij niet snel een nieuwe uitdaging uit de weg. Bovendien is een zelfverzekerd kind niet bang om fouten te maken. Is je kind onzeker? Dan staat hij mogelijk niet open om nieuwe dingen te proberen. Je kind is namelijk bang dat het hem niet lukt of hij een fout maakt. Je kunt je kind over deze onzekerheid heen helpen door hem te stimuleren nieuwe dingen te proberen. Dit levert niet alleen een positieve bijdrage aan het zelfvertrouwen van je kind, maar zorgt er bovendien voor dat hij een growth mindset ontwikkelt.

Hoe kun je kinderen aanmoedigen om nieuwe dingen te proberen? 7 tips en ideeën

Staat je kind niet open om nieuwe dingen te proberen? Moedig hem dan vooral aan om het toch te proberen. Veel ouders weten alleen niet hoe ze dit aanpakken. Daarom volgen hier 7 tips en ideeën die je kunt gebruiken om je kind aan te moedigen iets nieuws te proberen.

1. Benoem en erken het gevoel

Als je vroeger zelf ook onzeker was, begrijp je maar al te goed hoe je kind zich voelt wanneer hij iets moet doen wat hij nog niet eerder gedaan heeft. Negeer zijn gevoel niet, maar benoem en erken het juist. Hierdoor krijgt je kind het idee dat je hem begrijpt en dat kan ervoor zorgen dat hij alsnog iets nieuws probeert. Je kunt je kind eventueel vertellen dat je vroeger zelf ook bang was, maar dat het jou ook gelukt is om je angst te overwinnen.

2. Geef het goede voorbeeld

Ouders zijn een rolmodel voor hun kind(eren). Geef je kind daarom het goede voorbeeld als hij het spannend vindt om nieuwe dingen te proberen. Door het zelf eerst voor te doen, neem je vaak veel spanning weg bij je kind. Hierdoor is de kans groter dat hij het uiteindelijk zelf ook doet.

3. Doe het samen

Kinderen die iets spannend vinden, klampen zich vaak aan hun ouders vast. Als jij in de buurt bent, durft je kind misschien wel nieuwe dingen te proberen. Zodra je weg bent nemen angst en onzekerheid de overhand. Vind je kind het spannend om iets nieuws te proberen? Doe dit dan samen met hem. Door het de eerste keer samen met jou te doen, durft hij het de volgende keer waarschijnlijk alleen.

4. Overtuig je kind van zijn eigen kunnen

Vind je kind het eng om iets nieuws te proberen? Neem hem dan niet direct in bescherming, maar stimuleer hem juist om het toch te proberen. Spreek hardop uit dat je vertrouwen in je kind hebt en dat je weet dat hij het kan. Door je kind positief te benaderen gaat hij meer geloven in zijn eigen kunnen, waardoor je de kans vergroot dat hij het toch probeert.

5. Creëer een veilige omgeving

Veel kinderen kruipen in hun schulp als ze op een onbekende plek komen. Doordat ze niet weten wat ze moeten verwachten, voelen ze zich niet veilig. In dat geval is je kind waarschijnlijk niet bereid om nieuwe dingen te proberen. Dit kun je veranderen door een veilige omgeving te creëren. Voelt je kind dat hij veilig is? Dan is hij sneller bereid om iets nieuws te proberen.

6. Werk met tussenstapjes

Als je kind het lastig vindt om nieuwe dingen te proberen, kan het helpen om met tussenstapjes te werken. Je kind hoeft een bepaalde vaardigheid dan niet in één keer te leren, maar je knipt het op in kleine stukjes. De impact op je kind is minder groot als je het stap voor stap doet, waardoor hij het vaak minder spannend vindt om iets nieuws te proberen.

7. Maak duidelijk dat het niet erg is om fouten te maken

De angst om fouten te maken is de voornaamste reden dat kinderen niet snel nieuwe dingen proberen. Voor een kind voelt het namelijk als falen wanneer hij iets fout doet. Maak hem duidelijk dat het helemaal niet erg is om fouten te maken en dat hij hier juist van kan leren. Ziet je kind in dat fouten maken niet erg is? Dan staat hij eerder open om nieuwe dingen te proberen.

Ideeën voor nieuwe ervaringen om te proberen

Het menselijk brein ontwikkelt zich ongeveer tot het 25e levensjaar. Als je wilt dat de hersenen van je kind zich zo goed mogelijk blijven ontwikkelen, is het belangrijk om hem voldoende uit te dagen. Het proberen van nieuwe dingen levert hier een belangrijke bijdrage aan. Wil jij je kind mentaal uitdagen, maar weet je niet hoe? Hieronder staan een aantal ideeën voor nieuwe ervaringen om te proberen op een rijtje.

  • Creatieve activiteiten

Als je het brein van je kind wilt uitdagen, bieden creatieve activiteiten uitkomst. Laat je kind bijvoorbeeld schilderen, tekenen, beeldhouwen of knutselen. Dergelijke  activiteiten dragen bij aan de ontwikkeling van de rechterhersenhelft van je kind. Ondanks dat dit de dominante hersenhelft is, ligt de nadruk op school vooral op ontwikkeling van de linkerhersenhelft. Is je kind buiten school creatief bezig? Dan wordt er meer balans aangebracht in beide hersenhelften

  • Sporten en buitenactiviteiten

Wil jij je kind nieuwe ervaringen op laten doen? Dan kun jij je ook richten op sporten en buitenactiviteiten. Dit heeft namelijk een positieve invloed op de ontwikkeling van de motorische vaardigheden van je kind. De belevingswereld van kinderen met goed ontwikkelde motorische vaardigheden is vaak een stuk groter, waardoor ze meer en meer van de wereld om hen heen kunnen ontdekken. Het gevolg hiervan is dat ze sneller in aanraking komen met nieuwe dingen. Bovendien staan ze vaak sneller open voor nieuwe ervaringen.

  • Muziek en dans

De hersenen van kinderen die veel met muziek bezig zijn, worden flink uitgedaagd. Dit komt vooral doordat muziek de linker- en rechterhersenhelft aan elkaar koppelt en dat stimuleert verschillende ontwikkelingen. Dit gebeurt overigens niet alleen door naar muziek te luisteren, maar ook door zelf muziek te maken. 

Laat jij je kind tegelijkertijd dansen? Dan help je hem bovendien bij het ontwikkelen van zijn motorische vaardigheden. Het lichaam van je kind blijft soepel door te dansen, maar het verbetert ook het evenwicht en de controle over bewegingen.

  • Uitstapjes naar nieuwe plaatsen

Kinderen die op een nieuwe plek komen, voelen zich hier niet direct veilig. Dit komt doordat ze niet weten wat ze kunnen verwachten. Toch is het verstandig om met je kind uitstapjes naar nieuwe plaatsen te maken, zoals musea, bibliotheken, parken, winkels en andere openbare gelegenheden. Je haalt hem zo uit zijn comfortzone en kunt hem uitdagen nieuwe dingen te proberen. 

Laat je kind bijvoorbeeld de kaartjes kopen bij de kassa van een museum of daag hem uit een vraag te stellen aan een medewerker van de bibliotheek. Vindt hij dit eng? Moedig hem dan vooral aan om het toch te doen. Je kind krijgt hier namelijk meer zelfvertrouwen door en bovendien draagt het bij aan zijn zelfstandigheid.

Omgaan met angst en weerstand bij kinderen

Gaat je kind binnenkort voor het eerst op schoolreisje? Dan vindt hij dit misschien spannend. Een beetje spanning is niet erg, maar de spanning moet niet zo hoog oplopen dat het je kind belemmert. Dit laatste is bijvoorbeeld het geval als je kind ‘s nachts niet kan slapen of zich wanhopig aan jou vastklampt als hij bang is. In dergelijke situaties weet je misschien niet hoe je moet handelen. Daarom lees je hier hoe je omgaat met angst en weerstand bij kinderen wanneer zij in een nieuwe situatie terechtkomen.

Bespreken van angsten en zorgen van het kind

Als je kind bang is voor of zich verzet tegen nieuwe dingen, moet je dit als ouder serieus nemen. Doe je dit niet? Dan maak je de drempel voor je kind juist alleen maar hoger, waardoor hij straks misschien helemaal geen nieuwe dingen meer wil proberen. Je verkleint deze kans door de angsten en zorgen van je kind met hem te bespreken. Laat je kind zijn verhaal doen en vraag hoe hij zich voelt bij een nieuwe ervaring. Blijf zelf altijd positief en probeer samen met je kind tot een oplossing te komen. Forceer nooit, want dit heeft namelijk een negatief effect op de weerbaarheid van je kind.

Ervoor zorgen dat het kind zich veilig voelt tijdens nieuwe ervaringen

Komt je kind in aanraking met iets nieuws en wil je dat hij dit probeert? Dan stuit je mogelijk op angst en weerstand. Logisch, want je kind weet niet wat hij van de nieuwe ervaring kan verwachten. Als je toch wilt dat hij een poging waagt, moet je ervoor zorgen dat je kind zich veilig voelt tijdens een nieuwe ervaring. Dit kun je doen door bij hem in de buurt te blijven, maar ook door je vertrouwen in hem uit te spreken. Hij voelt zich op deze manier gesteund en dat kan hem over de streep trekken om toch nieuwe dingen te proberen.

Geleidelijke blootstelling aan nieuwe ervaringen

Nieuwe ervaringen kunnen veel impact hebben op kinderen. Worstelt jouw kind hiermee? Stel hem dan geleidelijk bloot aan een nieuwe ervaring. Stuur hem niet direct zelf naar de supermarkt om een boodschap te doen, maar neem hem eerst een paar keer mee. Als hij zich vertrouwd voelt in de supermarkt, laat je hem zelf afrekenen bij de kassa. Jij bent er dan nog wel bij, maar je kind weet al hoe het er in de supermarkt aan toegaat. 

Als je kind het leuk vindt om naar de supermarkt te gaan, het liefst zelf alle producten pakt en ook graag afrekent, kun je hem zelf een keer op pad sturen om een kleine boodschap te halen. Je geeft je kind zo niet alleen verantwoordelijkheid, maar helpt hem ook om zelfstandiger te worden. Dit heeft een positief effect op zijn zelfvertrouwen.