Squla
Voor alle vakken van de basisschool
Voor alle vakken van de basisschool
Op Squla vind je quizzen en games voor rekenen in groep 3. Oefen direct met rekenonderwerpen zoals geld, klokkijken, tellen en minsommen.
Vanaf 3 jaar groeit de interesse voor cijfers en wordt met vingers en een telrij geoefend met ‘tellen’. De betekenis van de cijfers kennen ze nog niet, maar het besef dat getallen iets betekenen groeit. Ook de verschillen tussen maten als groot, klein en dik, dun worden herkend.
Op Squla oefenen kinderen met cijfers en maten en leren ze de getallen herkennen via leuke spelletjes. Alles is ondersteund met extra beeld en geluid zodat de kleuter zelfstandig kan oefenen.
In groep 1 is er nog niet echt sprake van ‘rekenen’, maar meer van ‘tellen’. Oefenen met tellen vormt een goede basis voor het ‘echte rekenen’ dat op de basisschool in groep 2 en groep 3 begint. Kleuters kunnen de getallen 1 tot en met 10 opnoemen, maar ze weten nog niet wat de woorden echt betekenen. Op Squla leren kinderen cijfers herkennen en oefenen ze met rekenen door interactieve games. Deze bevatten extra veel beeldmateriaal en zijn volledig aangepast op de belevingswereld van het kind.
In groep 2 gaan kleuters een stap verder dan in groep 1. Zij leren de getallen tot en met 20 en komen voor het eerst echt in aanraking met ‘rekenen’. Doordat getalbegrip wordt ontwikkelt kunnen er eenvoudige rekensommen worden geoefend. Op Squla leren kinderen door middel van spelletjes de cijfers in de goede volgorde zetten, oefenen ze met optellen en aftrekken en maken ze kennis met de begrippen ‘meer’, ‘minder’ en ‘evenveel’. Kinderen kunnen zelfstandig oefenen met rekenen doordat er veel gebruik wordt gemaakt van beeld, zoals grafieken.
In groep 3 gaan kinderen verder met de rekenbasis die ze als kleuters in groep 1 en groep 2 hebben gelegd. Het ‘echte rekenen’ is begonnen en er wordt geoefend met ‘kale rekensommen’. Hierin worden enkel getallen en plus-en min symbolen gebruikt. Op Squla oefenen kinderen online met rekenen. In de verschillende quizzen worden plaatjessommen afgewisseld met verhaaltjessommen en getallenlijnen. Ook zullen ze leren om met geld te rekenen.
In groep 4 snappen kinderen hoe rekensommen in elkaar zitten en kunnen ze getallen splitsen, optellen en aftrekken. Nu dit inzicht er is zullen kinderen niet alleen rekenen met ‘kale rekensommen’, maar worden er ook ander soort sommen geoefend. Zo zal er worden gerekend met geld, zal er geoefend worden met klokkijken en wordt er voor het eerst kennis gemaakt met de tafels en krijgt je kind een tafeldiploma. Op Squla oefenen kinderen spelenderwijs met deze verschillende manieren van rekenen.
In groep 5 worden de rekensommen een stuk complexer. Om rekenproblemen te voorkomen is het belangrijk dat kinderen in groep 3 en groep 4 goed hebben geoefend met sommen tot en met 20 en de tafels tot en met 10. Naast dat er in groep 5 gerekend wordt met hogere getallen, leren kinderen ook cijferen met decimalen. Berekeningen met geld, maten en gewichten komen steeds vaker voorbij. Op Squla leren kinderen door middel van spelletjes digitaal klokkijken, rekenen met maten en door te oefenen op Squla zal het rekenen met tafels steeds makkelijker gaan.
In groep 6 wordt er doorgegaan waar er in groep 4 en groep 5 mee begonnen is. Naast dat de verhaaltjessommen langer worden, zijn ze ook een stuk complexer. De getallen waarmee gerekend moet worden hebben een aantal nullen erbij gekregen. Niet alleen in plus-en minsommen maken kinderen kennis met duizendtallen, maar ook bij deel– en keersommen, het omrekenen van liters en gewichten met een rekenmachine en bij het rekenen met geld. Met de quizzen en games van Squla leren kinderen rekenen met grote getallen en spelen ze tegelijk een spelletje.
In groep 7 wordt rekenen vaak als moeilijk beschouwd. Een heleboel kinderen hebben hierbij wat extra hulp nodig. Er wordt veel gerekend met kommagetallen en breuken. Het is daarom belangrijk dat de kinderen de rekenstof uit groep 6 (plus-, min-, keer-, en deelsommen) goed beheersen. Op Squla kan je extra oefenen met rekenen en leren kinderen hoe kommagetallen en breuken werken. Door te oefenen met de rekenquizzen en games zal uiteindelijk ook het hoofdrekenen steeds sneller gaan.
In groep 8 zal er geen nieuwe rekenstof worden geleerd. Vanaf groep 3 tot en met groep 7 zijn alle rekensommen aan bod gekomen (plus-en minsommen, deel-en keersommen, gewichten en maten, breuken en procenten). Deze verschillende manieren van rekenen worden in groep 8 herhaald en uitgediept. De meeste vragen zullen ‘verstopt’ zitten in een verhaaltje. Op Squla leren kinderen rekenen met redactiesommen en kiezen ze zelf de reken categorie(ën) waar ze extra mee willen oefenen.
De rekenstof is ontwikkeld door onderwijsexperts, in lijn met het Nederlandse onderwijssysteem.
Je kind blijft extra gemotiveerd dankzij de prijzen en munten die je in kan wisselen voor cadeautjes.
Volg de resultaten van je kind in het online ouderaccount en de wekelijkse rapportmail.
Daan (ouder)
We hebben nu Squla een jaar of 5 en we zijn er nog steeds blij mee. Sluit goed aan op de lesstof van school. Perfect als aanvulling. De kinderen vinden het extra vak check-dit erg leuk!
Suzanne (leerkracht)
Er is heel veel oefenmateriaal en het spreekt kinderen aan. Je kunt differentiëren en er zitten ook leuke andere onderdelen bij, zoals tekenen, muziek of een nieuwsquiz!
T. (groep 6)
Ik vond tafels eerst moeilijk, maar nu kan ik het in een keer. Als ik Squla een cijfer mocht geven, geef ik een dikke 10+.
Nick (ouder)
Onze zoon vindt het erg leuk om te spelen met Squla. Trapsgewijs leert hij steeds meer. Het geeft een goed gevoel dat de “schermtijd” nu ook nog nuttig gebruikt wordt.
Henk (leerkracht)
Alle kinderen werken met plezier op Squla! Ik zet het in als extra werk, maar de kinderen ervaren het niet zo. Ze vinden het juist leuk! Voor mij moet het extra werk in de klas leuk en leerzaam zijn. Dit is beide onderdeel van de Squla-methode.
P. (groep 5)
Ik kan zelf kiezen wat ik doe, bijvoorbeeld: ik vind breuken moeilijk en hier kan ik het zelf goed oefenen!
Krista (ouder)
Squla is duidelijk, leerzaam, overzichtelijk en leuk. Mijn zoon geniet er zichtbaar van. Het ‘ren spelletje’ en de cadeautjes die je kunt ‘kopen’ zijn een extra stimulans..
Benjamin (leerkracht)
Het niveau past zich gemakkelijk aan. De kinderen kunnen voor zichzelf bezig zijn. Squla maakt gebruik van filmpjes en games. Dit past precies in de wereld van kinderen.
Wanneer ik het woord ‘Squla’ laat vallen, zijn alle ogen van de klas naar mij gericht. Wachtend totdat ik vertel dat ze aan de slag kunnen.
– K. (groep 4)
Aan elke einde van een opdracht is er altijd een minigame en dat is leuk!
In het begin van groep 3 gaat je kind vooral aan de slag met het tellen tot en met 10 en het herkennen en het schrijven van de getallen tot 10. Ook maakt je kind kennis met de begrippen erbij en eraf. Later in groep 3 leert je kind de plus- en mintekens en worden zo de eerste échte sommen gemaakt, eerst met getallen onder de tien, maar later ook met getallen boven de tien.
Splitsen betekent een getal in twee delen verdelen, dit hoeven niet perse gelijke delen te zijn. Dit is een belangrijke rekenstrategie, die voor het eerst aan bod komt in groep 3 met getallen tot en met 10. Goed kunnen splitsen heeft je kind nodig om in groep 4 met grotere getallen te kunnen rekenen. Een getal kun je op verschillende manieren splitsen.
Neem het getal 6, dit kun je verdelen in:
Erbij- en erafsommen staan ook wel bekend als plus- en minsommen of optellen en aftrekken. Op school maakt de leerkracht echter gebruik van de termen ‘erbij’ en ‘eraf’. Erbijsommen en erafsommen zijn de meest belangrijke rekenstrategie, zij vormen namelijk de basis voor álle sommen die je kind gaat maken. Op Squla oefent je kind in de leuke online spelletjes met plus- en minsommen.
Bussommen zijn een manier om je kind kennis te laten maken met de rekentekens + (plus) en – (min). Bussommen werken als volgt:
TIP: pak een lege eierdoos, knip de deksel eraf en laat kleine poppetjes, bijvoorbeeld van Playmobil, de passagiers spelen. Zo maak je het extra visueel voor je kind.
In groep 3 leert je kind het verschil tussen de analoge klok en de digitale klok. Een analoge klok heeft wijzers, een digitale klok niet. Je kind start in groep 3 bij klokkijken met de hele uren, hiervoor is het noodzakelijk dat je kind het verschil weet tussen de grote en de kleine wijzer. Als je kind de hele uren onder de knie heeft, gaat je kind aan de slag met de halve uren. In groep 4 maakt je kind kennis met kwartieren en minuten.
Geldrekenen komt ook aan bod in groep 3. Je kind komt al op jonge leeftijd in aanraking met het fenomeen geld, ook in groep 1 en groep 2. Door zelf winkeltje te spelen of bijvoorbeeld mee boodschappen te doen. Je kind ziet muntjes, biljetten en pasjes. In groep 3 maakt je kind kennis met de volgende euromunten en eurobiljetten:
In groep 3 leert je kind geld te koppelen aan cijfers. Zo kan je kind ook geldsommen gaan maken met optellen en aftrekken tot en met 21 euro. En je kind oefent met gepast betalen. Op Squla vindt je kind online spelletjes om geldsommen mee te oefenen.
TIP: Laat je kind winkeltje spelen. Verzamel lege verpakkingen, flessen en dozen, bepaal de prijzen en maak samen nepgeld voor in de kassa. Spelen en leren tegelijkertijd!
Meten is weten. In groep 3 leert je kind wat het begrip meten is aan de hand van een liniaal. Zo leert je kind ook het verschil tussen groter en kleiner dan. En naast het begrip meten, maakt je kind ook kennis met het begrip wegen, je kind leert het verschil tussen zwaar en licht. En maakt kennis met het optellen en aftrekken van kilo’s en liters. In groep 4 gaat je kind echt aan de slag met het metrieke stelsel.