Leren rekenen in groep 4

In groep 3 heeft een kind inzicht in ‘getalstructuur’. Dit betekent dat het snapt hoe een getal in elkaar zit. Het weet hoe de hoeveelheid ‘5’ eruit ziet, dat ‘5’ gesplitst kan worden door ‘3’ en ‘2’ en dat er bij een som als ‘7 + 5’ eerst ‘3’ bij de ‘7’ opgeteld moet worden om ’10’ te krijgen, en dat de resterende ‘2’ dit getal ’12’ maakt. Nu dit inzicht er is, zullen ze in groep 4 niet meer alleen rekenen met ‘kale rekensommen’, maar ook met sommen die in verhaaltjes gewikkeld zijn.

De basis van rekenen in groep 4

In groep 5 zal rekenen veel moeilijker worden. De sommen zijn in dit jaar een stuk ingewikkelder. Daarom is het belangrijk dat kinderen in groep 4 sommen tot en met 20 kunnen automatiseren en splitsen. Wanneer ze dit onder de knie hebben zullen ze complexere sommen met tientallen, veel sneller kunnen beantwoorden.

Blogs over rekenen in groep 4

Hoe leert mijn kind rekenen?

In groep 4 krijgen kinderen voor het eerst te maken met vermenigvuldigen. Dit gebeurt niet door tafels te ‘stampen’, maar met veel visuele beelden. Een kind moet eerst snappen hoe vermenigvuldigen in elkaar zit. Als ze eenmaal doorhebben hoe dit in elkaar zit, zullen ze dit aan het einde van het jaar en in groep 5 gaan automatiseren en uiteindelijk helemaal uit hun hoofd leren.

Wat leert een kind in groep 4?

  • Getalbegrip tot en met 1000
  • Splitsen tot en met 20
  • Automatiseren van sommen tot en met 20
  • Optellen en aftrekken tot en met 100
  • Tellen en terugtellen met stappen van 10, 5 en 2
  • Delen (halveren)
  • Verhaaltjessommen
  • Beginnen met het leren van de tafels
  • Klokkijken (hele uren, halve uren, kwartieren)
  • Kennismaking met digitaal klokkijken
  • Rekenen met euromunten en briefgeld
  • Meten en wegen met standaardmaten (centimeter, meter, gram, kilogram, liter)

Verhaaltjessommen

In groep 4 worden verhaaltjessommen (ook wel redactiesommen of contextopgaven genoemd) geïntroduceerd. Dit zijn sommen waarbij de kale som verstopt zit in een verhaaltje. Hierbij leren kinderen de geleerde rekenstof toe te passen in het dagelijks leven. Omdat de kale rekensom niet meteen zichtbaar is, hebben kinderen hier nog wel eens moeite mee. Wanneer ze hier problemen mee hebben, is het uittekenen van de opgave een manier om een betere visuele voorstelling te maken. Een andere manier is om de kale som uit het verhaaltje te halen. Bepaal wat voor soort som het is (plus, min, etc.) en haal de getallen die bij de kale som horen eruit.

Vanaf groep 3 bieden we quizzen die in samenwerking met Cito zijn ontwikkeld. Zo kan je kind spelenderwijs ervaring opdoen met de vraagstelling uit de toetsen van Cito.

Bestel nu
Squla partners
Squla partners
Squla partners
Squla partners

Speel en leer thuis in alle vakken van de basisschool

Tijdelijk met scheurkalender cadeau bij een jaarlidmaatschap,
leuk voor onder de kerstboom!

Bestel nu