Persbericht: Fouten maken mag in Squla’s nieuwste campagne ‘Gefailiciteerd! Weer wat geleerd’

Lisa Potma

Zelf een pony proberen te knippen, watervaste stift als make-up uitproberen, in een citroen happen of het hoofd door de trapspijlen wringen… Allemaal momenten die laten zien hoe kinderen kunnen leren, door te experimenteren en te ontdekken hoe iets juist níet moet. Squla gelooft dat leren draait om het durven maken van fouten. Want als je de wereld om je heen aan het ontdekken bent, kan er wel eens iets misgaan. Squla vindt dat een felicitatie waard, want het zijn juist de fouten die je verder brengen en waarvan je kunt leren – een boodschap die ook door de wetenschap wordt ondersteund. Nu de scholen weer zijn begonnen, activeert Squla de campagne ‘Gefailiciteerd! Weer wat geleerd’, om het maken van fouten te vieren.

Squla roept aan het begin van het nieuwe schooljaar kinderen en hun ouders op om het maken van fouten te vieren en omarmen. Want alleen zo gaan kinderen van ‘Dat kan ik toch niet’, naar ‘Dat kan ik nóg niet’. Deze houding wordt in de wetenschap aangehaald als de ‘groeimindset’. Dit is een mindset die uitgaat van het vertrouwen dat je alles kunt leren, als je maar doorzet en in jezelf gelooft, óók als het even tegenzit en wanneer er iets niet lukt.

Experts pleiten voor omdenken: van comfortzone’ naar ‘leerzone’

Het belang van de groeimindset is niet zomaar ergens op gebaseerd, wetenschappers zoals Carol Dweck (2008) onderschrijven deze theorie al langer. Volgens kinderpsychologe Tischa Neve is de groeimindset een kwestie van ‘omdenken’: zo heeft oefenen altijd zin en kun je van je fouten leren. “Kinderen hebben van nature de drang om te leren en letterlijk met vallen en opstaan verder te komen. Ze zien overal kansen en mogelijkheden, pakken elke uitdaging aan en stappen uit hun comfortzone als dat nodig is. Zo’n mindset zorgt ervoor dat je uitdagingen aangaat en beter omgaat met tegenslagen”, vertelt ze.

Oefening baart kunst

Kinderen raken deze mindset echter al snel kwijt als zij vooral worden gewezen op de dingen die niet goed gaan. “Als we kinderen hier steeds op afrekenen – bijvoorbeeld door ‘ongewenst gedrag’ te bestraffen en ‘goed gedrag’ te belonen – komen ze al snel in de stresszone terecht: het brein springt op rood, kinderen klappen dicht en lopen vast. Als we de groeimindset koesteren en kinderen leren om te exploreren wat wel of juist niet werkt, helpen we hen om onbevangen in het leven te staan en met tegenslagen om te gaan. Dat verhoogt de motivatie, het doorzettingsvermogen en de prestaties van kinderen. Zodat ze de vrijheid voelen om uit hun comfortzone in de leerzone te stappen en te ontdekken wat hun talenten zijn. Want hoe fijn is het als onze kinderen leren dat het maken van fouten iets is wat bij het leven hoort en wat je juist moet omarmen.”

‘Gefailiciteerd! Weer wat geleerd’

Voor Squla is het nieuwe schooljaar een mooie aanleiding om basisscholieren en hun ouders vertrouwd te maken met de groeimindset. De principes hiervan staan al vanaf het begin aan de basis van het platform van Squla. Zo maakt Squla gebruik van gamification om scholieren spelenderwijs hun vaardigheden te laten trainen. “Als we de liefde voor leren bij kinderen blijven stimuleren, hebben ze daar hun hele leven plezier van. Zo geven we hen het vertrouwen dat alles te leren is, als je maar in jezelf gelooft. En dat fouten maken mag, omdat je er juist veel van leert, én dat doorzetten wordt beloond,” zegt Pauline Rambonnet, Head of Growth & Marketing van Squla. “Met onze campagne ‘Gefailiciteerd! Weer wat geleerd’ willen we kinderen stimuleren om de wereld om hen heen te ontdekken, zelfs als daar een foutje bij hoort. Want waar fouten worden gemaakt, wordt geleerd.” Spel en fun zijn hierin belangrijk, volgens Squla: “Als kinderen ergens plezier aan beleven en niet bang zijn om fouten te maken, werkt dat niet alleen motiverend, het geeft hen óók zelfvertrouwen. Daarom verpakken we onze lesstof altijd in leuke quizzen en games en belonen we kinderen voor het leerproces.”

Deze boodschap draagt Squla in haar nieuwe campagne uit, onder andere via social media. Zo worden ouders en kids onder de noemer #gefailiciteerd opgeroepen op Instagram verhalen te delen waarin kinderen door het maken van een klein foutje in een grappige situatie terechtkomen. Zoals een kind dat per ongeluk de oven op 60 in plaats van 6 minuten aanzet, waardoor de croissantjes zijn aangebrand. ‘Gefailiciteerd! Weer wat geleerd’.

Op de website van Squla vind je meer informatie over de volledige campagne. Ook deelt opvoedkundige Tischa Neve in een blog haar uitgebreide kijk op de groeimindset, en deelt zij hier tips en tricks voor ouders.

Over Squla

Squla is de grootste verstrekker van aanvullend onderwijs in Nederland. Ruim 150.000 kinderen oefenen en spelen Squla vanuit huis en meer dan 600.000 basisschoolleerlingen via school. Squla is een online oefenprogramma voor kinderen in groep 1 tot en met 8. Met leuke quizzen en games oefenen ze met de lesstof van school. Squla is een aanvulling, bedoeld als ondersteuning bij het lesgeven op school en ook thuis, om leerlingen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo te stimuleren. Squla gelooft dat dit voor elk kind beschikbaar moet zijn. Daarom kunnen leerkrachten gratis gebruik maken van Squla in de Klas. Squla is ontwikkeld door educatieve experts en game-developers. Hierdoor zijn de quizzen niet alleen leuk, maar ook volledig in lijn met de onderwijsdoelen die door de overheid gesteld zijn. Squla is onderdeel van Futurewhiz dat naast in Nederland ook actief is in Duitsland en Polen. Futurewhiz heeft 70 medewerkers in dienst en is gevestigd in Amsterdam. Naast Squla is Futurewhiz ook eigenaar van StudyGo, een online leerplatform voor middelbare scholieren om schoolwerk makkelijker te maken en van scoyo, de Duitse equivalent van Squla. Voor meer informatie, zie: squla.nl.

Ontdek motiverende quizzen en games.
Twijfel je? 14 dagen geldteruggarantie!