Kinderyoga in je eigen woonkamer

Suzanne

Kinderyoga kent vele voordelen: het lichaam wordt soepel en sterk en het vermindert de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Daarnaast bevordert het de concentratie, de creativiteit en het geheugen. Redenen genoeg dus om het thuis eens te proberen samen. De audio-instructies onderaan het blog helpen jouw en je kind een eindje op weg.

Weg met die buikpijn en hoofdpijn

Het beoefenen van kinderyoga is een prachtige tegenhanger voor de uren die je kind per dag doorbrengt achter een laptop, tablet of telefoon. Het gebruik van mobile devices hoort nu eenmaal bij het leven van onze kinderen, bij hun ontwikkeling en bij hun toekomst. Wij als ouders kunnen wel een positieve bijdrage leveren aan het vinden van meer rust voor onze kinderen. Plan bijvoorbeeld na het gebruik van laptop of tablet een half uurtje in om te werken aan meer rust in het hoofd en het lichaam van je kind. Hoe meer je samen oefent, hoe beter je je kind helpt, want het leert zo langzaam om zelf meer in contact te staan met zijn of haar lichaam. Bij basisschoolkinderen uit zich emotioneel onbehagen namelijk vaak in buikpijn of hoofdpijn en door het beoefenen van kinderyoga leer je je kind zijn emoties beter te leren voelen en begrijpen.

Kinderyoga kent geen competitie

Ook al is je kind nog jong, de wereld vraagt al veel op alle fronten; school, hobby’s, afspraakjes, feestjes, huiswerk. Binnen die drukke wereld zijn kinderen door de dag heen ook op vele gebieden bezig met een competitie en dit kan op sommige momenten best eens voor hoge druk en spanning zorgen. Kinderyoga is een vorm van lichaamsbeweging die geen competitie kent. Je kind voert de yogahoudingen uit op zijn of haar eigen tempo en niveau; er bestaat geen goed of fout. Je kind leert zo op speelse wijze om zijn of haar grenzen te stellen en per houding aan het lichaam te voelen of het nog in balans is of niet. De wijze les voor je kind hierin is: alleen jij kunt zelf voelen hoe het werkelijk met je gaat en je eigen grenzen bepalen. Kinderyoga is een mooie stap om je kind weer echt contact te laten maken met zijn of haar eigen lichaam en het hoeft absoluut niet zwaar of zweverig te zijn, zolang je samen beweegt en lacht, zit je altijd goed!

Zie hieronder een aantal kinderyoga-houdingen met audio-instructie, om samen te oefenen.

Kinderyoga houding 1: De boom

Kinderyoga houding 1 de boom

Kinderyoga houding 2: De kat

Kinderyoga houding 2 de kat

Kinderyoga houding 3: De muis

Kinderyoga houding 3 de muis

Heel veel plezier. Namaste!