Zo bereid je je voor op het rapportgesprek.

Juf Shelby

Het rapportgesprek op de basisschool is een kort moment om inzicht te krijgen in hoe je kind zich ontwikkelt op school. Als ouder kun je veel uit zo’n gesprek halen, maar een goede voorbereiding helpt om het meeste uit dit korte moment te halen. In deze blog lees je tips voor een goede voorbereiding, welke vragen je kunt stellen en hoe je omgaat met een situatie waarin er geen klik is met de leerkracht.

Hoe bereid je je voor op een rapportgesprek?

Lees het rapport vooraf goed door

Neem de tijd om het rapport van je kind vooraf rustig door te lezen. Let niet alleen op de cijfers, maar ook op de opmerkingen of toelichtingen van de leerkracht. Hieruit kun je vaak belangrijke informatie halen over het gedrag, de inzet en sociale ontwikkeling van je kind.

Noteer vragen en aandachtspunten

Denk na over wat je tijdens het gesprek wilt bespreken. Noteer vragen die je hebt over het rapport, zoals:

  • Hoe kan mijn kind zich verder ontwikkelen in … (rekenen, spelling etc.) ?
  • Wat valt op in het gedrag of de samenwerking met andere kinderen?

Betrek je kind

Vraag je kind voorafgaand aan het rapportgesprek hoe hij of zij het zelf vindt gaan op school. Zijn er dingen waar je kind trots op is of juist moeite mee heeft? Of zijn er dingen die hij/zij niet durft te zeggen of te vragen aan de leerkracht? Dit geeft je waardevolle input voor het gesprek. Steeds meer scholen hebben rapportgesprekken met het kind erbij.

Wees open en nieuwsgierig

Houd in gedachten dat het gesprek een samenwerking is tussen jou en de leerkracht. Stel je open op en ga uit van een gezamenlijke wens om je kind zo goed mogelijk te ondersteunen.

Welke vragen kun je stellen?

Het stellen van de juiste vragen helpt om een goed beeld te krijgen van hoe je kind functioneert op school. Bijvoorbeeld:

Vragen over leerprestaties

  • Welke sterke punten en ontwikkelpunten zien jullie bij mijn kind?
  • Waar heeft mijn kind extra ondersteuning bij nodig?

Vragen over de sociale ontwikkeling

  • Hoe gaat mijn kind om met klasgenoten?
  • Laat mijn kind initiatief zien in groepsactiviteiten?
  • Zijn er sociale situaties waarin mijn kind extra begeleiding nodig heeft?

Vragen over gedrag:

  • Hoe is de concentratie van mijn kind in de klas?
  • Zijn er opvallende gedragingen waar ik thuis op kan letten?
  • Wat kan ik doen om mijn kind te helpen met bijvoorbeeld zelfstandigheid?

Wat als je je zorgen maakt over je kind?

Soms zijn er grotere zorgen over de ontwikkeling of het welzijn van je kind, of zit een specifieke gebeurtenis je erg hoog. In zulke gevallen is het verstandig om al vooraf contact op te nemen met de leerkracht. Geef aan waar je mee zit of waar je het over wilt hebben, zodat de leerkracht zich hierop kan voorbereiden. 

Als het onderwerp veel tijd of aandacht vraagt, kun je voorstellen om een aparte afspraak te maken op een rustiger moment. Dit voorkomt dat het tienminutengesprek onder tijdsdruk plaatsvindt.

Soms kan in overleg met de leerkracht de intern begeleider worden betrokken bij het gesprek. Deze kan extra ondersteuning bieden bij het bespreken van complexe of gevoelige onderwerpen en helpt om samen tot een plan te komen dat het beste is voor je kind.

Alleen of samen met je partner naar het rapportgesprek?

Het is niet verplicht, maar als leerkracht vond ik het altijd waardevol om beide ouders bij het rapportgesprek te hebben. Samen ben je immers de 3 belangrijkste opvoeders rondom je kind en breng je veel tijd met je kind door. Voor jullie als ouders is het ook fijn om samen aanwezig te zijn en daarna over het gesprek te kunnen napraten.

Voor gescheiden ouders is het extra waardevol om het gesprek gezamenlijk te voeren. Twee aparte gesprekken zijn nooit hetzelfde, en voor het kind is het geruststellend om te weten dat beide ouders betrokken zijn bij zijn of haar ontwikkeling, ondanks dat jullie als partners uit elkaar zijn.

Ontdek hoe leuk leren kan zijn!

Squla (pages - bovenbouw - soft cta/blog cta)

Doelgericht oefenen met Squla.
Twijfel je? 14 dagen geldteruggarantie!

Wat als er geen klik is met de leerkracht?

Blijf professioneel

Het kan gebeuren dat jij of je kind geen klik voelt met de leerkracht. Probeer dit niet persoonlijk te maken. Blijf professioneel en richt je op het gezamenlijke doel: de ontwikkeling van je kind. Probeer niet in het bijzijn van je kind negatief over de leerkracht te praten, dit brengt je kind in een tweestrijd tussen twee volwassenen die hij gedurende de week beiden veel uren ziet.

Benoem wat je ervaart

Als je merkt dat communicatie stroef verloopt, benoem dit op een oplossingsgerichte manier. Bijvoorbeeld: “Ik merk dat we elkaar soms niet helemaal begrijpen. Hoe kunnen we beter samenwerken om (naam van je kind) te helpen?

Vraag om concrete afspraken

Als er specifieke knelpunten zijn, stel dan voor om samen afspraken te maken. Bijvoorbeeld hoe jullie elkaar op de hoogte houden of hoe bepaald gedrag aangepakt wordt.

Schakel hulp in

Als je ondanks alle inspanningen blijft worstelen met de communicatie, kun je overwegen om een gesprek met de intern begeleider aan te vragen. Deze kan bemiddelen en helpen om de samenwerking te verbeteren.

Wat vertel je je kind wel en niet over het rapportgesprek?

Na het rapportgesprek kun je de besproken punten thuis doornemen met je kind. Veel kinderen zijn nieuwsgierig wat papa en mama en de leerkracht samen besproken hebben. Bespreek de positieve feedback en de aandachtspunten op een rustige en ondersteunende manier. Vraag ook hoe je kind zelf het in de klas ervaart en welke doelen hij of zij heeft voor de komende periode. Wees alert wat je tegen je partner vertelt over het gesprek waar je kind bij is (kleine oortjes horen alles!)

Probeer negatief praten over de leerkracht te vermijden. Dit kan je kind namelijk in een tweestrijd brengen: enerzijds wil het loyaal zijn aan jou, anderzijds moet het dagelijks samenwerken met de leerkracht. Focus liever op hoe jullie samen de besproken punten kunnen oppakken en benadruk de gezamenlijke wens van jou en de leerkracht om het beste voor je kind te bereiken.

Jouw betrokkenheid bij school en hoe je positief opbouwend praat over de ontwikkeling van je kind geeft je kind het vertrouwen en de motivatie om zich verder te ontwikkelen!

Dit blog is geschreven door Shelby Vos-van Andel (juf Shelby) | Bachelor of Education PABO | Master SEN (MSEN) gedragsspecialist | Leerkracht / Intern begeleider in het basisonderwijs.

Squla (pages - bovenbouw)

Ontdek motiverende quizzen en games.
Twijfel je? 14 dagen geldteruggarantie!