Suzanne

29-01-2018 - Leestijd: 5 min

De verrassende invloed van voeding en beweging op leren!

“Mama, ik heb vandaag op school mijn hersenen blij gemaakt, want ik mocht dansen in de klas en walnoten eten!” Beweging in de klas wordt door veel kinderen enthousiast ontvangen en is een verfrissende break die de hersenen nieuwe krachten geeft. Daarnaast kan voeding ook iets betekenen voor de leerprestaties van je kind. Lees hieronder meer over de positieve effecten van voeding en beweging op leren.

Het belang van beweging op school

Iedereen kent wel het verkwikkende effect van een boswandeling op zondagmiddag, nadat je een hele ochtend binnen hebt gezeten. Of die korte wandeling naar het kopieerapparaat en de koffieautomaat op je werk na uren zitten in een vergaderzaal. Voor je kind kan even bewegen in het klaslokaal precies hetzelfde betekenen. Beweging op wat voor manier dan ook zet je lichaam weer op scherp en dus ook je hersenen: je hart pompt al het bloed even iets harder rond, je spieren worden actief en er ontstaat weer nieuwe energie in je gehele lichaam. Je hersenen worden dus ook opgefrist, doordat je kind in beweging is en dat komt de leerprestaties ten goede.

Rondje schoolplein

Of je kind nu beweeglijk of juist heel rustig van aard is, beweging is bevorderlijk voor de leerprestaties en voor het welbevinden van je kind. Er zijn eindeloos veel leuke bewegingsoefeningen/energizers te bedenken, die je zowel op school als thuis kunt doen. Een paar voorbeelden:

  • Plak met bijvoorbeeld washi-tape een parcours op de vloer (dit kan ook thuis met stoepkrijt op de stoep!). Maak een hinkelbaan of markeer ronde vlakken waar je kind naartoe moet springen. Ga hier samen mee aan de slag en laat jullie creativiteit de vrije loop.
  • Een paar rondjes rondom het schoolplein onder lestijd doen het altijd goed. Geef de kinderen een stopwatch mee en laat ze om beurten timen hoe hard ze gerend hebben. Later in de klas tel je de rondetijden bij elkaar op en deel je ze door het aantal rondes voor de gemiddelde rondetijd (meteen een leuke rekenoefening!). Houd de uitkomst bij op een ‘highscore-bord’ in de klas. Dat gaat vechten worden wie er naar buiten mag, met als resultaat heel veel frisse en energieke hersenen in de klas.
  • Ook rustige oefeningen aan tafel kunnen kinderen weer nieuwe energie geven, zoals een oefening met alleen de ogen (ook een superfijne oefening voor na het gebruik van tablet of laptop). Laat ze hun hoofd en nek stilhouden en hun ogen bewegen van links naar rechts, van boven naar beneden en in rondjes met de klok mee en weer terug. Laat het kind als afsluiter beide handen tegen elkaar aanwrijven, zodat de handen warm worden. Tot slot vraag je hen om de handen op beide gesloten ogen leggen om nog even te ontspannen. Daar krijg je gegarandeerd een rustig en opgefrist kind van!

Eet jezelf slimmer

Ook met behulp van voeding kun je de leerprestaties van je kind vergroten. Met voeding kun je een energie-boost creëren of concentratie beïnvloeden. Er is de afgelopen jaren veel discussie geweest rondom gezond eten en de zogenaamde heilzame eigenschappen die worden ontleend aan sommige voedingsmiddelen. De meningen hierover blijven verdeeld, ook in het wetenschappelijk circuit. Zo wordt er veel gesproken over de invloed van zalm op leren of dat kauwgom kauwen leidt tot betere prestaties. Ik denk dan maar: zolang je met je gezonde verstand voor gezonde voeding kiest, kan er weinig mis gaan. Toch is het bijzonder leuk en leerzaam om een aantal onderzoeken eens onder de loep te nemen en je kind te laten ervaren of hij of zij bijzondere krachten kan ontlenen aan bijvoorbeeld de walnoot, de bosbes en de avocado.

  • De walnoot: de walnoot lijkt op onze hersenen en maakt ons misschien niet meteen slimmer, maar wel energieker. Het huiswerk zal in een mum van tijd af zijn… Walnoten zitten boordevol antioxidanten en door de gezonde vetten kan het denkvermogen verbeterd worden.
  • Blauwe bessen: geef je kind eens blauwe bessen mee naar school. In blauwe bessen zit namelijk een stofje dat het geheugen verbetert.
  • Appels: een appel met kaneel in het fruitbakje van je kind kan kleine wonderen verrichten. In appels zitten antioxidanten die het concentratievermogen kunnen vergroten. Het kaneel kan een verzorgende werking hebben op je hersenen.
  • Avocado: ook met een avocado in de lunchtrommel help je je kind met zijn of haar leerprestaties. Het eten van avocado verlaagt de bloeddruk, waardoor het bloed beter van en naar je hersenen stroomt.

Leren over eten

Geef de leerkracht van je kind eens de tip om af en toe aan ‘voedingseducatie’ te doen. Introduceer bijvoorbeeld ‘de week van het citrusfruit’. Alle kinderen mogen iets van citrusfruit meenemen voor de pauze. Maak samen een lijst van al het citrusfruit dat er in de wereld bestaat (inclusief landkaart, goed voor de topografie!), ga rekenen met mandarijnen of maak van je les een ware biologieles door een grapefruit te ontleden. Als afsluiter kun je een juicebar inrichten en mogen alle ouders na school een sapje komen drinken samen met hun kind. Je kind leert zo steeds meer over voeding en de positieve eigenschappen van gezonde voedingsmiddelen. Hopelijk zal hij/zij vaker gaan ervaren dat gezonde en verantwoorde keuzes ook iets teweegbrengen in het lichaam: meer energie en uiteindelijk dus hogere rapportcijfers. Nou ja, in ieder geval voor gym dan, want voor hoge rapportcijfers is natuurlijk net ietsje meer nodig dan alleen een gezond sapje 😊