Carlijn

07-06-2018 - Leestijd: 3 min

Financieel Dagblad: Nieuw groeikapitaal voor educatieve games van Squla

Squla, dat educatieve games voor kinderen ontwerpt, komt grotendeels in handen van Levine Leichtman Capital Partners. De Amerikaanse participatiemaatschappij met een kantoor in Den Haag neemt de aandelen over van RTL-Ventures, een groep informele investeerders en Squla-oprichter en voormalig ceo André Haardt.

Squla in Financieel dagblad

Kinderen achter de laptop en de i-pad op de bank. Squla maakt een mix van computerspelletjes en leermethoden voor thuisgebruik.Foto: Arenda Oomen

De overname is woensdag bezegeld. Naast Levine Leichtman neemt ook het Squla-management onder leiding van de in januari aangetreden ceo Serge Bueters een participatie. Oprichter André Haardt blijft via een kleine deelname betrokken bij zijn geesteskind. De partijen maken geen financiële details bekend.

Leuk leren

Squla is sinds acht jaar actief met zijn digitale leermiddelen, die particulieren via een abonnement kunnen afnemen. Het profileert zich als een platform waar kinderen door computerspelletjes te spelen meer met school bezig zijn. ‘Squla staat voor leuk leren’, vat Bueters de activiteiten samen.

Op de markt concurreert Squla onder meer met de programma’s Rekentuin en Taalzee van Oefenweb, in 2009 voortgekomen uit de Universiteit van Amsterdam. Ook educatieve uitgevers als Noordhoff en Zwijsen richten zich met kinderspellen op de particuliere markt. Puzzelboekenuitgever Keesing heeft eveneens ambities om zijn werkterrein in deze richting uit te breiden. Het werkt in dat verband al samen met Squla.

130.000 abonnementen

Het in Amsterdam gevestigde Squla telt inmiddels zo’n vijftig onderwijsredacteuren, software-specialisten, productontwikkelaars, dataspecialisten en marketeers. Omzet- en winstcijfers maakt het niet bekend. Het aantal betalende abonnees bedraagt ruim 130.000. Afhankelijk van de abonnementsvorm kost een lidmaatschap €5,95 tot €11,95 per maand.


Squla-ceo Serge Bueters samen met twee leerlingen van de Da Costaschool in Utrecht.Foto: Squla

Daarnaast wordt Squla-materiaal gratis aangeboden aan de basisscholen als aanvulling op de lesmethoden, met inmiddels 600.000 geregistreerde gebruikers. Dat is volgens Bueters niet primair bedoeld om de producten beter te vermarkten. ‘We willen onze doelgroepen daarmee serieus nemen. We krijgen veel feedback, die we goed kunnen gebruiken.’

RTL Ventures, de investeringsmaatschappij van de gelijknamige omroeporganisatie, nam in 2013 een 20%-deelneming, die het nadien uitbouwde tot 37,7%. Het aantal abonnees verviervoudigde sinds de participatie, die gepaard ging met een kapitaalinjectie. Met het RTL-geld kon Squla investeren in marketing, bijvoorbeeld via tv-reclames, nieuwe leermiddelen en internationalisering.

Dyslexiebegeleiding

De nieuwe eigenaar Levine Leichtman is al actief met investeringen in het onderwijsveld. De kapitaalinjectie moet Squla een volgende groeifase bezorgen, zo licht Bueters toe. Daarbij ziet hij mogelijkheden om door te groeien met nieuwe producten en diensten. ‘We hebben net een Squla-methode voor kinderen met dyslexie geïntroduceerd, op een prijsniveau dat een stuk vriendelijker is dan gebruikelijk bij dyslexiebegeleiding. Er zijn meer diensten mogelijk voor verschillende doelgroepen, zoals voor kinderen die een extra uitdaging willen hebben.’


Squla-oprichter André Haardt.Foto: Squla

Ook de expansie in het buitenland kan wat meer tempo gebruiken. Het vizier is gericht op Europa. Squla heeft een samenwerkingsverband in Frankrijk. Daarnaast is het actief in Polen, waar 20.000 abonnementenzijn afgesloten. Een in 2014 aangekondigde alliantie in de VS bracht niet het gewenste resultaat.

Serge Bueters, vader van vierschoolgaande kinderen, kwam in2012 aan boord bij Squla. Daarvoorwerkte hij onder meer bij ING enMerrill Lynch. André Haardt (twee schoolgaande kinderen) oriënteert zich naar eigen zeggen op een vervolg van zijn leven als ondernemer. ‘Ik ben aan het broeden op nieuwe, innovatieve avonturen. Net als bij Squla zullen die ook weer een bepaalde maatschappelijke impact hebben.’

Zie: https://fd.nl/ondernemen/1256981/nieuw-groeikapitaal-voor-educatieve-games-van-squla