Persbericht: Squla helpt ouders en kinderen te denken in mogelijkheden en niet in beperkingen

Nathalie Smulders

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Deze stoere uitspraak van Pippi Langkous is een mooi voorbeeld van hoe de meeste kinderen elke uitdaging aanpakken en uit hun comfortzone stappen, zolang zij maar gestimuleerd worden.  Helaas verliezen veel kinderen deze mentaliteit als ze opgroeien. Nu de scholen weer zijn begonnen, kunnen zij zo’n gezonde dosis zelfvertrouwen juist goed gebruiken. Voor Squla is het nieuwe schooljaar dan ook aanleiding om basisschoolleerlingen en hun ouders vertrouwd te maken met de ‘growth mindset’. En je dus niets aan te trekken van dat stemmetje in je hoofd dat je influistert dat je alléén iets kunt, als je er talent voor hebt. Het is een kwestie van ‘omdenken’: zo heeft oefenen altijd zin en kun je van je fouten leren. Tijdens het ‘Back to School’-event van Squla leerden kinderen en hun ouders gisteren in de klimhal van Be Boulder in Amsterdam hoe zij met de juiste houding tot grote hoogten kunnen stijgen.

Kinderpsychologe Tischa Neve gaf tijdens het event een workshop waarin zij tekst en uitleg gaf over de growth mindset. “Eigenlijk wordt iedereen met een ‘growth mindset’ geboren. Kinderen zien overal kansen en mogelijkheden, pakken elke uitdaging meteen aan en stappen uit hun comfortzone als dat nodig is. Als zij ouder worden, kan zo’n growth mindset door vervelende ervaringen of kritiek omslaan naar een fixed mindset”, vertelt zij. “We hebben allemaal een combinatie van deze twee mindsets in ons. De growth mindset – waarvan de Amerikaanse psychologe Carol Dweck de grondlegger is – is een concept in het onderwijs en de sociale wetenschap, waarbij de kracht van ontdekken, experimenteren en leren centraal staat. Het is een filosofie die stelt dat een mindset – de houding waarmee wij onze doelen willen bereiken – bepaalt of je succesvol wordt.”

Een positief duwtje in de rug
Helaas kunnen kinderen – maar óók volwassenen – door negatieve ervaringen vastlopen in een fixed mindset. Dit doet hen geloven dat je dingen alléén kunt als je er talent voor hebt. Oefenen heeft in hun ogen geen zin en de angst om fouten te maken, is groot. Als kinderen voldoende gemotiveerd worden, zijn zij echter sneller geneigd om hun grenzen te verleggen. Tischa Neve benadrukt het belang van een growth mindset voor deze kinderen, omdat het juist een positief effect kan hebben op hun leerprestaties: “Een growth mindset verhoogt de motivatie, het doorzettingsvermogen en de prestaties van kinderen. Ook stimuleert het hun creativiteit, waardoor zij meer openstaan voor leren en ontwikkelen en beter in hun vel zitten.”

Van leerplezier naar motivatie
De principes van de growth mindset staan al vanaf het begin, in 2010, aan de basis van het platform van Squla. Zo maakt Squla gebruik van gamification om kinderen spelenderwijs hun vaardigheden te laten trainen. Op dit moment lanceert Squla leuke nieuwe spelelementen die kinderen stimuleren om door te zetten tijdens het oefenen met lesstof. “Bij Squla weten we dat plezier in leren kinderen juist helpt om hun talenten te ontdekken en te ontplooien. Als zij ergens plezier aan beleven, werkt dat niet alleen motiverend, het geeft hen óók zelfvertrouwen”, vertelt Pauline Rambonnet, Head of Educational Content van Squla. “Uit onderzoek weten we dat 9 van de 10 kinderen leren door middel van spelletjes met stip op nummer één zetten als hun favoriete leermethode. Ook zegt ruim 70 procent dat een beloning of compliment hen helpt bij het leren. Daarom verpakken we de lesstof altijd in leuke quizzen en games en belonen we kinderen als ze regelmatig oefenen en hierdoor vaker goede antwoorden geven.”

Tientallen kinderen namen letterlijk de proef op de som tijdens het ‘Back to School’-event van Squla. Onder begeleiding van een professional kregen zij in de klimhal een boulder-training. Zo ervaarden zij zelf hoe ze zich – door te vallen én weer op te staan – door het parcours konden banen en zo de weg naar boven vonden.

Squla geeft startsein met nieuwe campagne
De nieuwe spelelementen van Squla worden gelanceerd als onderdeel van de nieuwe ‘Back to School’-campagne, die vanaf deze week live staat op tv, met de pay-off ‘Ze komen er wel’. In een aantal situaties zien we kinderen uitdagende dingen doen, waarvan ze kunnen leren. Hiermee wil Squla ouders geruststelling bieden: met de juiste mindset kunnen alle kinderen groeien. Ook maakt de campagne duidelijk waarvoor Squla staat: ontdekken, proberen, experimenteren, spelen en leren. Meer informatie over de campagne en de nieuwe functionaliteiten zijn te vinden op de website van Squla.

***

Over Squla
Squla is de grootste verstrekker van aanvullend onderwijs in Nederland. Ruim 150.000 kinderen oefenen en spelen Squla vanuit huis en meer dan 600.000 basisschoolleerlingen via school. Squla is een online oefenprogramma voor kinderen in groep 1 tot en met 8. Door middel van leuke quizzen en games oefenen ze met de lesstof van school. Squla is een aanvulling, bedoeld als ondersteuning bij het lesgeven op school en ook thuis, om leerlingen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo te stimuleren. Squla gelooft dat dit voor elk kind beschikbaar moet zijn. Daarom kunnen leerkrachten en hun leerlingen gratis onder schooltijd gebruik maken van Squla in de Klas. Squla is ontwikkeld door educatieve experts en game-developers. Hierdoor zijn de quizzen niet alleen leuk, maar ook volledig in lijn met de onderwijsdoelen die door de overheid gesteld zijn. Squla is onderdeel van Futurewhiz dat naast Nederland ook actief is in Polen. Futurewhiz heeft 70 medewerkers in dienst en is gevestigd in Amsterdam. Futurewhiz is ook eigenaar van WRTS, een online leerplatform voor middelbare scholieren en van scoyo de Duitse equivalent van Squla. Voor meer informatie: squla.nl

Squla (pages)

Ontdek motiverende quizzen en games.
Twijfel je? 14 dagen geldteruggarantie!