Mindful huiswerk maken

Suzanne

Huiswerk maken; voor het ene kind geen enkel probleem, voor het andere kind een grote uitdaging. Sommige kinderen zijn van nature snel afgeleid en ondervinden problemen bij het volbrengen van een activiteit waarbij focus vereist is. Deze groep kinderen is vaak gevoeliger voor prikkels uit de omgeving, bijv. geluiden, emoties van andere kinderen en de leerkracht, beelden en aanraking.

Een moment om te ontladen

Na een intensieve schooldag hebben prikkelgevoelige kinderen tijd nodig om alle indrukken van de dag te verwerken. Aangezien elk kind uniek is, doet het ene kind dat door 10 rondjes door de straat te rennen en het andere kind door thuis een half uurtje alleen op zijn of haar kamer te gaan zitten of even rustig tv te kijken. Als dit belangrijke moment van rust en ontlading (prikkelverwerking) er niet kan zijn op een dag, stapelen de prikkels zich nog meer op en zet het zich om in onrust, frustratie of boosheid aan het einde van de dag. Huiswerk maken na zo’n dag gaat dan een uitdaging worden.

Help! Er is zo ontzettend veel afleiding…

´Hé, daar zit een lieveheersbeestje in de vensterbank, eens kijken wat hij gaat doen, gaat hij vliegen als ik dichter bij hem kom met mijn potlood? Wat hoor ik daar voor een geluid? Even naar het raam; oh ja, de buren komen net terug van de hondentraining met hun nieuwe pup. Wow, vet nummer dit, ik zet het geluid even wat harder. Hoor ik nu mijn moeder roepen? Oh nee, mijn huiswerk! Snel weer terug achter mijn bureau, want de hockeytraining begint al weer over 15 minuten en ik heb nog niets af……´

Je bent als ouder snel geneigd om je kind ernstig toe te spreken als hij of zijn wederom niet heeft afgerond wat jullie samen hebben afgesproken. Als tegenhanger daarvan zou je ook eens kunnen vragen aan je kind waarom de taak voor de zoveelste keer niet af is, terwijl jullie wel een afspraak hadden gemaakt. Wellicht krijg je een antwoord dat je verrast en kan dit reden zijn om een plan te maken voor begeleiding van je kind bij het maken van huiswerk.

Ontdek de kracht van mindfulness

De kern van mindfulness is met volle aandacht leven in het ‘nu’, je keer op keer voor 100% richten op slechts 1 activiteit. Als je rust, dan rust je, als je speelt, dan speel je en als je huiswerk maakt, dan maak je huiswerk. Met een aantal eenvoudige tips en een paar keer samen huiswerk maken ben je meteen goed op weg en kan je kind het op termijn zelf toepassen. Het aanleren van mindful werken is een proces en heeft tijd nodig, maar eenmaal aangeleerd is het een krachtige en waardevolle competentie. Je kind zal je later dankbaar zijn. En een beloning voor jouw inzet: als jij jouw kind hebt geleerd zich met aandacht ergens 30 minuten op te richten, dan heb jij dus ook 30 minuten om ongestoord te doen waar jij behoefte aan hebt en misschien doe jij die activiteit dan bewust ook voortaan altijd ‘mindful’ en dus met meer effect en voldoening….

Wist je trouwens dat je in Squla nu ook doelen in kan stellen voor je kind? Als je inlogt op je ouderaccount en op de naam van je kind klikt dan kunt je bijvoorbeeld aangeven dat je graag wil dat je kind deze week 15 minuten rekenen oefent.

Tips voor ‘mindful huiswerk maken’:

1. Zorg voor een prikkelvrije omgeving.

Zorg voor zo min mogelijk geluid, een opgeruimde werkplek en mobile devices buiten handbereik.

2. Stel samen met je kind een doel voor de huiswerktijd en schrijf dit op.

Hoe klein of groot je einddoel ook is, een kader zorgt altijd voor rust. Zorg er wel voor dat het een haalbaar doel is binnen de tijd die jullie samen afspreken en begin klein. Werken voor iets wat onhaalbaar is werkt demotiverend, terwijl het gevoel dat je bijna bij je einddoel bent juist het doorzettingsvermogen aanspreekt.

3. Spreek een aantal pauzemomenten af.

Pauzes geven de geest de benodigde afleiding en zijn een stok achter de deur bij het dalen van de aandacht. ´Nog even een paar minuten doorzetten en dan mag je even beneden een glas drinken gaan halen´. Door pauzes in te plannen ben je begripvol naar je kind toe, je erkent de onrust en de behoefte aan prikkels die je kind soms ervaart. Het steunt ze door bewust ruimte in te plannen voor ontlading.

4. Leer je kind wat focus is.

Leer je kind dat focus op 1 activiteit rust geeft in je hoofd en voldoening geeft als de taak volbracht is. Observeer je kind tijdens het huiswerk maken en maak hem of haar telkens bewust van alle momenten waarop de aandacht naar iets anders afglijdt. Deze bewustwording leert je kind op termijn zelf de momenten van afleiding te herkennen, waardoor na een periode van oefening, je kind eerder geneigd is om de aandacht telkens weer te richten op die ene activiteit.

5. Zorg, indien nodig, voor de juiste ondersteunende hulpmiddelen.

Is je kind heel beweeglijk en heeft het moeite met stilzitten? Er zijn vele hulpmiddelen te koop die je kind hierbij kunnen ondersteunen, zoals bijv. een wiebelkussen. Of probeer ook eens een zwaar/verzwaard kussen op de schoot van je kind te leggen, dit zorgt voor meer rust in het lichaam, waardoor je kind zich beter kan focussen op zijn huiswerk. Ook een ‘tangle’, een therapeutisch hulpmiddel om spanning te verlagen en concentratie te verhogen, kan uitkomst bieden tijdens het huiswerk maken. Een kneedgum heeft een vergelijkbare werking.

Squla (pages)

Bestel je een Squla-lidmaatschap? Dan doneert Squla een lidmaatschap aan Sintvoorieder1.