26 maart j.l. sprak de oprichter van Squla, André Haardt, tijdens de TEDx AmsterdamED (education) bijeenkomst. In TEDx AmsterdamED presenteerden sprekers met verschillende achtergronden hun gedachten over het hedendaagse onderwijs. De centrale vraag tijdens het event: is de verandering die momenteel in het onderwijs gaande is het hoogtepunt, of is het slechts het topje van de ijsberg?
André zijn ‘TED-talk’ ging over het meest krachtige ‘wapen’ in het onderwijs: spelen!
André Haardt: “In het onderwijs moeten we veel meer de passies van kinderen gaan inzetten. We moeten weten wat er speelt in de wereld van kinderen en deze kennis inzetten om kinderen te laten leren. Niet alleen op school, maar juist ook daarbuiten.”
Om dit te bereiken moeten er in het onderwijs 3 stappen worden genomen:
- Laten we stoppen met het ontwikkelen van nieuwe lesboeken. Lesboeken zijn niet interactief en sluiten niet aan bij de belevingswereld van de kinderen op school.
- We moeten kinderen betrekken bij het ontwerpen van onze lesmethoden.
- Beperkte IT-financiering
Volgens André is het daarnaast belangrijk dat de onderwijsindustrie, en daarmee ook Squla, echt inzicht krijgt in wat kinderen motiveert om te leren.
Om dat te doen moeten volwassenen zich verdiepen in de wereld van kinderen: download bijvoorbeeld de apps die kinderen momenteel spelen en bekijk video’s die door duizenden kinderen worden bekeken. Kortom, gedraag je weer eens als kind. Juist dan zijn we in staat het onderwijs te veranderen en de vier grote uitdagingen in het onderijs aan te pakken welke een toenemende druk op de leerkracht veroorzaken:
- Tekort aan goede leerkrachten
- Steeds groter wordende klassen
- Beperkte IT-financiering
- Veeleisende hoger opgeleide ouders
Benieuwd naar de TED-talk van André Haardt?
Bekijk hieronder André zijn speech en ontdek de drijfveer van Squla.