Mediawijsheid: help, mijn kind wil vloggen!

Marisca

Geef een kind een tablet en het liefst zitten ze er de hele dag op. Niet alleen vanwege Squla natuurlijk, maar ook voor het bekijken van vlogs. Bij jonge meiden is Jill bijvoorbeeld razend populair en mijn zoon kijkt het liefst de hele dag naar unboxing video’s van speelgoed. Hierin wordt speelgoed uitgepakt en laten andere kinderen zien wat er in de verpakking zit en wat je ermee kunt. “Dat kan ik zelf ook”, zei hij onlangs tegen ons…

“Mama, mag ik ook vloggen?”

De vraag was of hij zelf ook dit soort filmpjes op mocht nemen om deze vervolgens op YouTube te zetten. Tja… Wij vonden dit een lastige vraag. Nú vindt je kind het hartstikke leuk om zichzelf op YouTube te zien, maar vindt hij dat ook nog als hij gaat puberen? En wat dacht je van de negatieve reacties die mensen achter kunnen laten? Deze kun je uitzetten, maar dan komen er ook geen positieve reacties.

Aan de andere kant kun je je kind heel goed begeleiden in het maken van filmpjes. Dit doe je door te overleggen hoe je hem of haar in beeld brengt en samen te besluiten over wat je wel en niet laat zien. Hierdoor maak je je kind bewust van zijn of haar aanwezigheid op social media en de gevaren van social media.

Het heeft dus een hoop voor- en nadelen, maar we hadden nog steeds geen antwoord op zijn vraag.

Steeds vaker op de iPad

In de klas van mijn zoon wordt steeds vaker gewerkt met de iPad. Er wordt dan eerst een filmpje getoond met uitleg en daarna volgen de opdrachten. Mijn zoon vindt deze filmpjes geweldig en thuis wil hij bepaalde filmpjes terug kijken op YouTube. Hij leert ervan dus dat juichen we alleen maar toe. Maar eenmaal op YouTube blijft het niet alleen bij deze video’s. Andere filmpjes, zoals de unboxing filmpjes, hebben een bepaalde aantrekkingskracht. Hij brengt daardoor steeds meer tijd door op de iPad. Het is dus niet gek dat de interesse voor het maken van vlogs gewekt is.

Wat is wijsheid?

Uiteindelijk hebben we besloten dat hij het mocht proberen, maar er zijn wel regels:

  • We spreken van tevoren af wat we willen laten zien en wat vooral niet;
  • Ik film op een neutrale plek (aan de eettafel) zodat zijn kamer etc. niet in beeld komt;
  • Ik bewerk het filmpje zelf en zet hem op mijn eigen YouTube-kanaal. Hij krijgt dus geen eigen kanaal;
  • Hij mag alleen unboxing/speelgoed filmpjes maken. Dit is onschuldig en hier houden we het bij.

De reden waarom we hiervoor gekozen hebben is simpel; we willen hem leren goed en bewust om te gaan met social media. Als we hem er vandaan houden is de kans groot dat hij het straks stiekem gaat doen. Daarnaast is hij 7,5 dus we kunnen hem de regels goed uitleggen. Hij begrijpt waarom deze er zijn. We gaan het gesprek erover aan op een laagdrempelige manier en, ook niet geheel onbelangrijk, we doen dit op tijd.

Wij helpen hem daarbij en wie weet wat hij ervan opsteekt en meeneemt in zijn verdere leven. Deze ‘21st century skills‘ helpen kinderen hun weg te vinden in deze complexe, online wereld. Onder deze vaardigheden vallen onder andere mediawijsheid, communiceren, ICT basisvaardigheden, informatievaardigheden, etc.

Ik zal een voorbeeld noemen; hij durft zichzelf in de vlog te presenteren en is niet bang voor eventuele negatieve reacties. Zodra de vlog online staat kijkt hij kritisch naar zichzelf en wil hij het de volgende keer net weer anders doen. Voor ons hoeft dat niet, want wij vinden hem toch al de allerleukste. Hij gaf bijvoorbeeld zelf aan dat hij niet in de camera keek bij het afsluiten van een vlog. Dit vond hij onbeleefd.

Als hij dit nu al durft ben ik niet bang voor toekomstige spreekbeurten. Door naar zichzelf te kijken leert hij hoe hij overkomt op een ander en dat kan hem later helpen bij bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken.

Wat vind jij ervan? Zou jouw kind mogen vloggen vanaf een bepaalde leeftijd?

 

 

Squla (pages)

Ontdek motiverende quizzen en games.
Twijfel je? 14 dagen geldteruggarantie!