Een tien-minutengesprek uit duizenden

Suzanne Mooi

Je ontvangt een uitnodiging voor een tien-minutengesprek en het eerste wat je denkt is ´Hoe gaan we dat doen, in maar 10 minuten?´. Je hebt zoveel vragen, misschien ook wel zorgen en toch zijn er écht maar 10 minuten…Hoe maak je zo´n kort gesprek met de leerkracht nu zo betekenisvol mogelijk? Lees verder voor tips en inspiratie om ten volle gebruik te maken van de tijd die er is gereserveerd voor jouw kind!

Tien-minutengesprek = huiswerk

Het tien-minutengesprek staat op je kalender, de oppas is geregeld, tot zover alles onder controle toch? Niet helemaal, want het is nu dus tijd voor… jouw huiswerk! Die tien minuten zijn voorbij voordat je het weet, dus je kunt er maar beter voor zorgen dat je al je vragen paraat hebt. Neem de tijd om eens goed te inventariseren wat je graag zou willen vragen. Schrijf je vragen en/of zorgen op papier en neem deze mee naar het gesprek, zo ben je er zeker van dat je met een voldaan gevoel het gesprek afrondt.

Een gevoelskwestie

Vaak komen de cognitieve prestaties standaard aan bod in het tien-minutengesprek, in de vorm van bijvoorbeeld toets-resultaten. Denk daarom ook eens aan het stellen van vragen rondom het sociaal-emotionele welbevinden van je kind. Oogt je kind gelukkig in de klas? Hoe is zijn werkhouding? Hoe gaat het op vriendschapsgebied? Het is fijn voor jou als ouder om eens te horen hoe je kind zich gedraagt op school. Een kind dat op sociaal en emotioneel gebied goed in zijn vel zit, staat eerder open voor leren. Het is dus heel waardevol om ook hier de focus op te leggen..

Thuis versus school

Het gedrag van sommige kinderen kan thuis compleet het tegenovergestelde zijn van het gedrag in de klas. Ook andersom kan voorkomen; thuis een zonnetje en in de klas een stoorzender. Het kan voor een leerkracht heel verhelderend zijn om van jou als ouder te horen hoe het thuis met je kind gaat. Jullie willen allebei immers hetzelfde bereiken: een kind dat zowel thuis als op school in balans is en van zichzelf leert te houden. Open communicatie tussen jou en de leerkracht is de grote sleutel tot meer geluk in de klas (en thuis)!

Meer dan 10 minuten

Soms kan er na een tien-minutengesprek de wens ontstaan om dingen te onderzoeken, hulp in te roepen en/of aanpassingen in de klas door te voeren. Blijf actief in de communicatie en zet je ouderlijke zorgen om in een effectieve zoektocht naar de juiste hulp voor jouw kind. Laat je kind ondersteunen door hulpverleners waar jij zelf intuïtief een goed gevoel bij hebt. Onthoud vooral dat de allerbelangrijkste hulpmiddelen voor je kind jouw onvoorwaardelijke steun en liefde zijn!

Tips voor een betekenisvol tien-minutengesprek

  • Probeer met een open vizier het gesprek in te gaan. Misschien hoor je wel iets over je kind wat je helemaal niet wilde horen? Of misschien heb je wel je bedenkingen bij een bepaalde conclusie die de leerkracht heeft getrokken over jouw kind? Tien minuten zijn zo voorbij. Het is dus zonde van jullie gesprekstijd om vanuit je gevoel op 1 opmerking in te haken. Spring daarom niet meteen overal in, maar laat het eerst rustig bezinken. Als je gevoel thuis aangeeft dat je meer opheldering nodig hebt, dan heb je snel genoeg weer contact gezocht met de leerkracht.
  • Maak je je zorgen om je kind, of heb je een specifieke vraag die je niet moet vergeten? Start het gesprek door het woord eventjes te vragen en die ene belangrijke vraag of kwestie alvast kort te uitten. Een paar voorbeelden:
    • Heeft je kind weinig vrienden en maak je je zorgen hoe hij zich staande houdt op het schoolplein?
    • Blijft je kind thuis constant klagen over dat school saai is en probeer je te achterhalen waar dat vandaan komt?
    • Oogt je kind de laatste tijd heel moe thuis en zou je wel eens goed willen peilen hoe je kind zich afsluit in die volle klas van 32 leerlingen? Geef aan dat je nog geen antwoord of oplossing wenst, maar dat je het belangrijk vindt dat dit onderwerp aandacht krijgt. De leerkracht kan zo zelf bepalen wanneer hij in het gesprek terug wil komen op je vraag en jij zit niet het hele gesprek op hete kolen 😊
  • Bereid je thuis kort voor. In het geval dat je samen als ouders/verzorgers naar het gesprek gaat, dan is het altijd goed om even kort de verwachtingen van het gesprek af te stemmen. Zitten jullie op 1 lijn? Hebben jullie wellicht vragen aan de leerkracht die handig zijn om vooraf met elkaar te delen? Doordat jullie neuzen dezelfde kant uit staan, kunnen jullie efficiënt omgaan met die 10 minuten. Zul je zien… dadelijk staan jullie na 8 minuten gewoon alweer buiten, wat een team-work 😉
  • Informeer je kind over het tien-minutengesprek. Leg je kind van jongs af aan uit wat het nut is van dit gesprek. Veel kinderen vinden het fijn en rustgevend dat ze weten waarom jullie naar zijn klas gaan en met zijn juf of meester gaan praten. Als je kind al wat ouder is, dan kun je ook eens vragen wat hij belangrijk vindt dat er besproken wordt over hem (er zijn ook scholen waarbij je kind zelf mee mag naar een tien-minutengesprek, een mooie ontwikkeling) . De input van je kind zou je nog eens kunnen verrassen en kunnen helpen bij het gesprek!

P.S. Vergeet vooral ook niet om stil te staan bij de groei van je kind. Wees trots op wat hij allemaal al bereikt heeft en koppel dit gevoel van trots ook thuis terug, na het tien-minutengesprek. Deel ook mogelijke ideeën voor hulp bij problemen, klein of groot. Je geeft je kind zo het gevoel dat hij gezien en gehoord wordt en dit doet elk kind goed!

Squla (default)

Geef je kind meer zelfvertrouwen en leerplezier met de leuke quizzen en games van Squla. Niet tevreden? 30 dagen geld terug garantie!

Vanaf € 7,95 p/m