Sociale betrokkenheid: een nieuw vak voor jullie thuisschool!

Suzanne Mooi

Iedereen zijn wereld is noodgedwongen heel klein geworden. Jullie zijn als gezin gelukkig samen, jullie kunnen zorgen delen en jullie zinnen samen verzetten. Voor veel mensen ligt dat helaas anders; er is nu veel eenzaamheid. Hoe maak je je kind op een zachte manier bewust van het belang van sociale betrokkenheid? En wat zouden jullie vanuit huis kunnen doen om de wereld een klein beetje mooier te maken? Lees verder voor tips en inspiratie…

Sociale betrokkenheid = eerst lief zijn voor jezelf….

Sociale betrokkenheid klinkt prachtig, maar is jouw kind daar (al) wel aan toe? Wil je je kind hier eigenlijk wel iets van meegeven of scherm je je kind bewust liever af van al de verdrietige gevolgen? Het antwoord op deze vragen zit hem deels in het karakter van je kind. Is je kind emotioneel stabiel en laat hij zware onderwerpen en negatieve emoties gemakkelijk van zich afvallen, dan is het vaak niet zo’n probleem om je kind in te lichten over de problemen op sociaal gebied in de maatschappij. Is je kind gevoeliger en trekt hij zich doorgaans erg veel aan, dan is er meer voorzichtigheid geboden. Dit zegt niet dat je het er niet over kunt hebben, want vaak pikken gevoelige kinderen juist snel heel veel emoties op en schept het juist duidelijkheid als ze exact weten wat er speelt in de wereld. Breng het rustig, doseer naar behoefte van je kind en neem de tijd en rust om al zijn vragen te beantwoorden.

TIP We zitten, los van de mensen die werkzaam zijn in cruciale beroepen, bijna allemaal thuis. Dat feit is voor de meeste kinderen al overweldigend genoeg: schoolwerk aan de keukentafel, niet spelen met vriendjes, geen bezoekjes aan opa en oma…Het is niet voor alle kinderen weggelegd om meteen aan een ander te kunnen denken. Zorg er eerst voor dat je kind zich überhaupt overeind houdt in deze moeilijke situatie; dit gaat boven alles. Probeer je kind niet te overvoeren. De ouderwetse rust, reinheid en regelmaat zijn weer helemaal van nu!

….en dan lief zijn voor een ander ♥ 

Als je kind zich ok voelt, dan ontstaat er ruimte om verder te kijken naar wat er speelt in de wereld. Kijk bijvoorbeeld samen het (jeugd)journaal en lees af en toe iets voor uit de krant of van een online-nieuws-site wat gerelateerd is aan eenzame ouderen of de druk die wordt ervaren in de zorg. Probeer dit te vertalen naar de belevingswereld van je kind en gooi eens een balletje op: ‘zouden wij iemand ergens mee kunnen helpen?’

TIP Introduceer een kleine extra opdracht voor jullie school aan huis: een leerzame les in de betekenis van sociale betrokkenheid. Maak een tekening of een moodboard (knippen uit oude tijdschriften) met bijvoorbeeld als thema: ‘Ik help andere mensen’. Bespreek de tekening of het moodboard en vraag waarom hij wat uitgeknipt of getekend heeft. Zoek met oudere kinderen ook de betekenis van sociale betrokkenheid of sociale cohesie op in een (online) woordenboek en laat ze daarna zelf hun eigen definitie formuleren.

De inner circle van je kind

Het is inmiddels duidelijk dat jullie graag in actie komen, maar hoe en voor wie? Het is fijn voor je kind om het overzichtelijk en grijpbaar te maken. Wie zou er hulp nodig hebben in deze tijd? En wie kennen jullie allemaal? Wie woont er alleen, wie is er enigst kind, wie woont er in een verzorgingstehuis? Bedenk samen wie jullie hulp het hardste kan gebruiken. Bedenk samen wat de meest passende hulp is voor iedereen. Voor je oudtante in het verzorgingstehuis is een lieve zelfgemaakte kaart heel waardevol, voor je hoogbejaarde buurman een bosje bloemen voor de voordeur en opa en oma worden het meest blij van een vrolijke video-boodschap. Vergeet ook niet te denken aan klasgenootjes die enigst kind zijn, buurtkinderen die weinig vrienden hebben of kinderen die in zorginstellingen wonen.

TIP Teken samen met je kind een ‘contacten-cirkel’. Het is leuk om te doen en het geeft meteen inzicht in zijn sociale structuur. Laat je kind zijn eigen naam of ‘ik’ in het midden zetten, de leden van jullie gezin in de eerste cirkel, andere familieleden in de tweede cirkel, vrienden en kennissen in de derde cirkel enz. Klik hier voor een voorbeeld.

Tijd voor de echte actie!

En dan is het nu tijd om brooddeeg te gaan maken, bloemen van crêpe-papier te knutselen, ansichtkaarten te maken en te schrijven (TIP: postzegels zijn online te bestellen in de vorm van een code) en video-boodschappen op te gaan nemen. Het leukste onderdeel is aangebroken! Geniet ervan om samen lekker bezig te zijn. Jullie actie brengt andere mensen warmte, maar hopelijk brengt het jullie ook wat ontspanning, even weg van jullie (school-)werk. Vergeet ook vooral niet achteraf te bespreken wat ‘sociale betrokkenheid’ in de praktijk nu eigenlijk doet met je kind. Hoe voelt het om aan een ander te denken en voor een ander te zorgen; je kind kan hier heel veel van leren.

TIP Maak van tevoren een klein actieplan; hoeveel bloemen van crêpe-papier gaan jullie bijvoorbeeld maken, voor wie precies en wanneer en hoe gaan jullie ze brengen/opsturen? De meeste kinderen worden rustig van overzicht en achteraf geeft het veel voldoening als het doel uit jullie actieplan ook daadwerkelijk afgevinkt kan worden. Belangrijk: probeer ook veilig te werken volgens de regels van de RIVM. De gezondheid van iedereen staat op nummer 1!

#Daslief: zet ‘m op samen, we kunnen elkaars warmte goed gebruiken!

Squla (pages)

Ontdek motiverende quizzen en games.
Twijfel je? 14 dagen geldteruggarantie!