Leerniveau van kinderen gaat omlaag tijdens zomervakantie

Ryanne

Vandaag publiceert Squla, het online oefenprogramma om thuis spelenderwijs te oefenen voor school, de resultaten van een enquête naar het bestaan van de ‘zomerdip’. De zomerdip is een terugval in leerniveau onder basisschoolleerlingen tijdens de zomervakantie die vaak ontstaat na het langdurig niet oefenen van de lesstof. Vorig jaar bleek uit een peiling van Squla dat 94 procent van de leerkrachten in het basisonderwijs na de zomervakantie een terugval in niveau ziet bij de leerlingen. Squla was benieuwd naar de mening van ouders hierover en nam daarom dit jaar een enquête bij bijna 1000 ouders af. Hieruit blijkt dat ruim een derde (34%) van de ouders geen idee heeft van het bestaan van de zomerdip. Bijna alle respondenten (96.3%) zijn het er wel mee eens dat ouders verantwoordelijk zijn om de zomerdip te overbruggen en met hun kind te (blijven) oefenen. 

 

Recht op vakantie of blijven oefenen?

De meeste ouders (73%) oefenen met lesstof tijdens de vakantie en maken gebruik van bijvoorbeeld zomer- of vakantieboeken of online oefenprogramma’s zoals Squla. Toch blijft de zomerdip lastig te voorkomen; meer dan 80 procent van de gezinnen geeft aan dat het lastig is vol te houden tijdens de zomer en stopt vaak na een tijdje met oefenen. Ongeveer de helft van de respondenten noemt recht op vakantie of gebrek aan tijd een obstakel en bijna 60 procent vindt het lastig hun kind te blijven motiveren. “Het kost ontzettend veel moeite om mijn dochter in de vakantie aan het lezen en rekenen te krijgen, want ze vindt de lesstof vaak saai. Dan gaat ze veel liever een spelletje spelen,” constateert één van de ondervraagde ouders.

 

Advies leerkrachten in strijd met behoefte en beleving ouders 

Een derde van de ouders wil liever zelf van de zomervakantie genieten (33%). Ook ervaart ruim 37 procent daar eigenlijk geen tijd voor te hebben. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat de leerkracht hen bovendien niet aanraadt om tijdens de zomervakantie te blijven oefenen. Dit in tegenstelling tot de uitkomsten van de enquête onder leerkrachten in 2012. Toen gaf maar liefst 88 procent van de leerkrachten aan ouders regelmatig aan te raden om wel met kinderen te oefenen tijdens de vakantie. 

 

 “Natuurlijk worden de beste leerresultaten behaald als leerkrachten en ouders goed samenwerken, en dit geldt ook voor het bestrijden van de zomerdip. Maar soms liggen het advies van de leerkracht en de behoefte van ouders uit elkaar. Uit dit onderzoek is gebleken dat vooral de motivatie van kinderen om te blijven oefenen een obstakel voor ouders is. In mijn jaren voor de klas heb ik zelf gemerkt dat leren op een leuke en speelse manier juist de motivatie van kinderen vergroot en zo tot de beste resultaten leidt,” aldus Martine Zeeman, hoofdredacteur bij Squla. “Daarom zorgen we er bij Squla voor dat de manier waarop we de lesstof aanbieden aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Dat werkt: kinderen blijven door de spel- en competitie-elementen eindeloos aan de gang. En achter schermen duiken doen ze toch wel, ook in de zomerperiode. Dus dan maar liever verantwoord online spelen!” 

 

 

Benieuwd naar Squla? Doe een gratis proefquiz!
Proefquizzen