Schermtijd kent geen tijd? Slimme schermtips voor je kind

Maike

Kinderen van deze tijd weten niet beter; zij groeien op met een tablet, smartphone, televisie en computer binnen handbereik. Digitalisering is een leuke en leerzame ontwikkeling die tegelijkertijd vraagt om een stukje digitale opvoeding van onze kids. Wat houdt schermtijd precies in en welke richtlijnen kun je aanhouden? Je leest erover (én krijgt 6 slimme schermtips) in dit blog.

Wiki schermtijd

Als we het dertig jaar geleden hadden gehad over schermtijd dan wist niemand wat ze zich daarbij moesten voorstellen. Hooguit werd er gezegd dat je vierkante ogen kreeg van te lang televisie kijken. Tegenwoordig ligt dat anders; schermen zijn overal. Voor de meeste kinderen betekent dit dat ze al op jonge leeftijd worden blootgesteld aan de aantrekkingskracht van televisies, computers, tablets en mobieltjes. Afspraken over schermtijden zijn een goede manier om de balans tussen on- en offline activiteiten te bewaken.

Naast de opsplitsing van offline en online activiteiten zijn er binnen online activiteiten ook verschillen te vinden. Wanneer je kind urenlang in z’n eentje naar vlogs kijkt, is dat wel iets anders dan samen met papa of mama op onderzoek gaan voor een werkstuk. En passief tv-hangen is van een andere orde dan samen met een broertje of zusje een educatief spel spelen of Youtube-filmpjes meezingen. Voor veel ouders is er een verschil tussen ‘schermhangen’ en ‘nuttige schermtijd’.

Handige richtlijnen

Hoe je kind zijn of haar schermtijd ook besteedt, het is goed om hier grip op te houden. Er bestaan geen harde regels voor beeldschermtijd maar er zijn wel wat handige richtlijnen die je aan kunt houden:

  • Kinderen van 2 – 4 jaar: maximaal 30 minuten per dag;
  • Kinderen van 4 – 6 jaar: 4 momenten, maximaal 1 uur per dag. Ongeveer 15 minuten per keer;
  • Kinderen 6 – 8 jaar: maximaal 1 uur per dag. Verdeeld over twee keer van ongeveer 30 minuten per keer;
  • Kinderen van 8 – 10 jaar: maximaal 1 à 1½ uur beeldschermtijd per dag;
  • Kinderen van 10 – 12 jaar: maximaal 2 uur beeldschermtijd per dag.

Voor kinderen onder de 2 jaar geldt: zo min mogelijk beeldschermtijd. Hooguit 10 minuten per keer en het liefst samen met jou. Voor kinderen die ouder zijn dan 12 jaar geldt een richtlijn van maximaal 3 uur per dag.

Ieder kind is verschillend en een richtlijn is niet direct op ieder kind toepasbaar. Kijk naar je eigen kind en wat jij zelf belangrijk vindt. Een vooraf afgesproken schermtijd biedt vooral houvast en structuur. Hoe helderder de afspraken zijn die jullie samen maken, hoe duidelijker het is voor je kind.

6x slimme schermtips

Hoe spreek je een schermtijd af met je kind? Hoe voorkom je dat je kind gaat ‘schermhangen’ en welke handige hulpmiddelen kun je gebruiken? We geven je zes slimme schermtips om grip te houden op jullie afspraken.

Tip 1 – samen afspraken maken

Maak de afspraken over schermtijd samen. Bespreek bijvoorbeeld tijdens het eten welke afspraken je hierover wil maken, vraag aan je kinderen wat ze zelf redelijk vinden en probeer samen een akkoord te bereiken (“Een halfuur per dag zelfgekozen spelletjes of programma’s en extra tijd wanneer er voor school gebruik van de computer gemaakt moet worden”). Schrijf je afspraken op of maak het visueel voor je kind in een dagschema zodat je hier naar kunt verwijzen wanneer je kind tijd probeert te rekken.

Tip 2 – maximale tijd

Stel een maximale tijd in op het game console. Dit kan op de meeste spelcomputers. Er zijn verschillende (gratis) apps op de markt die je kunt installeren op tablet of smartphone om een maximale tijd in te stellen. Bijvoorbeeld ScreenTime (Android) of Mobile Kids (Iphone).

Tip 3 – computertijd controleren

Ook voor de computer zijn er programma’s waarmee je de schermtijd kunt controleren. Een spelletje of programma wordt dan vanzelf onderbroken na een bepaalde tijd. Check bijvoorbeeld Questodio of Net Nanny.

Tip 4 – niet voor het slapengaan

Liever geen tv, tablet of telefoon kort voor het slapengaan. Onderzoek wijst keer op keer uit dat het blauwe licht van schermen ervoor zorgt dat je minder én onrustiger slaapt. Dat geldt overigens zowel voor jou als voor je kind. Een bedritueel van tandenpoetsen, iedereen welterusten wensen en samen een boekje lezen is beter dan nog even een spelletje spelen op mama’s telefoon.

Tip 5 – vergoot nuttige schermtijd

Laat je kind lekker educatieve apps en spelletjes spelen, zoals Squla, of leerzame programma’s kijken, zoals Klokhuis, Jeugdjournaal of Freek in het wild. Zo vergroot je de ‘nuttige schermtijd’ en verminder je het ‘scherm-hangen’.

Tip 6 – kijk ook eens mee

Wees niet bang om af en toe een spelletje mee te spelen of de vlogs te bekijken waar je kind zo enthousiast over is. Zo ervaar je ook zelf waarom je kind het zo leuk vindt en krijg je bovendien goede inzichten over wat er in het hoofd van je kind omgaat.

Tot slot

De uitsmijter (en misschien wel belangrijkste tip): maak het ook leuk en aantrekkelijk voor je kind om offline te zijn. Ga samen wat leuks doen en laat je eigen telefoon ook gewoon lekker thuis. Zo geef je meteen het goede voorbeeld.

Veel plezier samen, on- en offline!