‘Mama, mijn hoofd stopt niet met denken!’ Hoe help je jouw kleine piekeraar?

Suzanne

Piekeren is een bekend probleem onder volwassenen, maar ook een grote groep kinderen ondervindt last van het aanhoudende gevoel om alles te moeten overdenken en zich overal zorgen om te maken . Hoe kun jij je kind goed ondersteunen in het loslaten? In deze blog vind je tips en een leuke creatieve download om het pieker-probleem samen aan te pakken.

Een huis vol piekeraars

Als je een kleine piekeraar in huis hebt, dan is de kans groot dat je als vader of moeder ook regelmatig zorgelijke gedachtes hebt. Je bent gewend aan het niet in slaap kunnen vallen omdat je in je hoofd die to-do-lijst maar blijft aanvullen, je ondertussen zorgen maakt over je kind dat niet goed in de groep valt en vervolgens naadloos verder piekert over die ruzie op het werk en de vriendin die je maar niet belt vanwege tijdsgebrek. Op kinderniveau kan er zich al een soortgelijk denkpatroon afspelen.

Eerste hulp bij piekeren

Kinderen die regelmatig piekeren, hebben vaak de overeenkomstige eigenschap heel gevoelig te zijn. Ze nemen de wereld om hen heen als een spons in zich op; de huilbui van een ander kind, de juf die vandaag niet haar dag had, het onvoldoende voor het proefwerk waar wel hard voor geleerd was…..Daarnaast zijn ze zich vaak ook sterk bewust van de grotere thema’s in het leven en in de wereld., zoals bijv. de dood en oorlog. Er kunnen vaak heftige of indrukwekkende uitspraken gedaan worden door deze groep kinderen, zelfs zo heftig dat volwassenen er soms van schrikken. Maar kinderen zijn puur en open en vaak reageren wij heel zwaar op beladen thema’s, omdat hier taboes op rusten of omdat we in onze eigen levens al nare dingen hebben meegemaakt hieromtrent.

Piekertip

Een belangrijke tip voor opvoeders van piekeraars: schrikt nooit openlijk van de uitspraken van je kind en ook niet van de onderwerpen waar ze over piekeren. Het is hun belevingswereld en opvoeden begint met begrip en respect voor het kind. Een schrikreactie is voor het kind een directe afkeur van hun gedachtes, waardoor ze dichtklappen. En als je zelf een beetje een piekeraar bent, dan begrijp je wat deze reactie veroorzaakt….inderdaad; nog meer gepieker, over zichzelf en het gevoel dat hun gedachtes er niet mogen zijn. Wees dus open en begripvol naar je kind toe en geef altijd eerlijk antwoord/reactie op hun zorgelijke vragen of piekerende gedachtes.

Uit je hoofd, in je lichaam

Deze groep kinderen zit de hele dag zoveel in hun hoofd, dat hun lichaam op het einde van een dag schreeuwt om aandacht. Helaas gaan kinderen vaak, vanuit vermoeidheid of gewoonte, achter een tablet, laptop of spelcomputer. Dat terwijl bewegen juist enorm zou kunnen helpen en een goede nachtrust kan bevorderen. Uit het hoofd > in het lichaam. Ook creatief bezig zijn kan piekerende kinderen helpen om hun hoofd leeg te maken. Tijdens de creatieve activiteit of tijdens een fijne wandeling samen heb je ook nog eens de gelegenheid om op een luchtige manier de dag door te nemen en onderwerpen te bespreken die je kind op dat moment bezighouden.

Bedtijd is piekertijd

Bedtijd is de grootste bottle-neck voor piekeraars; het wordt donker, er moet rust komen, maar het hoofd wil niet uit. ‘Mama, ik zou wel willen slapen, maar mijn hoofd is er nog niet klaar voor’, ‘Ik baal er zelf ook van dat ik zo’n denkhoofd heb’, ‘Ik heb nog zoveel vragen, ik wil dat je bij me blijft vannacht’; aldus een aantal uitspraken van kinderen die veel piekeren. Voor een verbeterde nachtrust zijn 2 zaken heel belangrijk: het creëren van een veilig gevoel voor je kind en het samen leegmaken van het hoofd van je kind (voor zover mogelijk). Het veilige gevoel creëer je samen met je kind, door te vragen wat daarvoor nodig is, binnen alle redelijkheid en haalbaarheid; een extra kussen, een warme kruik, een lavendelzakje, knuffels op het bed, een nachtlampje etc.

Pieker-niet-doosje; weg met die piekergedachtes!

Voor het leegmaken van het hoofd heeft onze Q een prachtig idee ontwikkeld: ‘Het pieker-niet-langer- doosje’! Print het doosje uit en zet het samen met je kind in elkaar. Leg voor het slapen gaan een notitieblokje op het nachtkastje en schrijf samen (of je kind doet het zelf) alle gedachtes en vragen op die voorbij komen. Maak 2 soorten briefjes: 1 briefje met piekerende en zorgelijke gedachtes en 1 briefje met vragen die je kind morgen nog graag zou willen uitzoeken of beantwoorden. Stop het briefje met piekerende gedachtes in het doosje, zodat de gedachtes en zorgen letterlijk verdwenen zijn. Haal als ouder ’s avonds als je zelf naar bed gaat het piekerbriefje uit het doosje en gooi het weg. Het briefje met nog te beantwoorden vragen is elke ochtend weer een leuk vragenvuur voor aan de ontbijttafel, bij voorkeur net op het grootste ochtendspitsmoment 😉