Image

< Leren programmeren voor nieuwsgierige kinderen />

Of het nu gaat om een berichtje sturen via WhatsApp, het inchecken met je OV-chipkaart of het pinnen van je boodschappen… het zijn allemaal dagelijkse toepassingen die door een programmeertaal worden aangestuurd.

Leer écht programmeren met Bitsbox X Squla

Programmeren is nu voor veel mensen nog hocus pocus, maar in 2030, het jaar waarin onze kinderen de banenmarkt betreden, zullen de meeste banen in hoge mate te maken hebben met technologie.

Daarom biedt Squla nu een nieuwe methode aan: Bitsbox X Squla. Leer op een leuke manier programmeren in Javascript. Voor alle nieuwsgierige kinderen vanaf 7 t/m 14 jaar!

Hoe werkt Bitsbox x Squla?

Leren programmeren is kinderspel

Letterlijk: ieder kind vanaf 7 jaar met een gezonde dosis nieuwsgierigheid kan leren programmeren met Bitsbox X Squla.

Image 1

Ontvang iedere maand 10 kaarten

Leer nieuwe concepten in het programmeren variërend van simpel, met 2 regels aan code, tot echte spelletjes.

Image 1

Typ de code op de kaarten in

Kinderen beginnen met het overschrijven van code en worden uitgedaagd om deze op hun eigen manier aan te passen. Maak er helemaal je eigen app van!

Image 1

Deel het resultaat op computer, tablet of mobiele telefoon

Stuur apps naar (groot)ouders, broertje of beste vriendin.

Gratis proberen:
kerst-programmeerblad!

Bitsbox X Squla een keer proberen? Dat kan met dit gratis kerst-programmeerblad. Zo kan je kind zelf ervaren hoe leuk programmeren is! Lukt het jouw kind om zelf de code te schrijven en zo alle cadeautjes te ontwijken op de donkere daken?

Tip: Print het blad uit en leg het onder de boom!

Twee jaar lang iedere maand een nieuw pakket op de deurmat

Wat zit er in het pakket van Bitsbox X Squla?

  • App-bewaarmap om je kaarten netjes in te bewaren. Iedere 6 maanden een nieuwe map.
  • Kaarten met programmeer-uitdagingen. Elke maand 10 mooi ontworpen, stevige kaarten met een nieuw programmeerconcept.
  • Voortgangsstickers. Plak een sticker op het overzicht wanneer je je app af hebt.
  • Handleiding voor ouders.

Een bewezen methode uit de Verenigde Staten

Om programmeren te leren aan kinderen werkt Squla samen met de bewezen methode: Bitsbox. Bitsbox is opgericht door twee voormalige Google-medewerkers. Sinds 4 jaar is hun methode beschikbaar voor alle kinderen in de Verenigde Staten. Squla heeft de methode van Bitsbox vertaald en gelokaliseerd voor kinderen in Nederland.

Met programmeren leer je meer dan alleen een computertaal

Leren programmeren is niet alleen heel praktisch, maar ook heel goed voor de cognitieve en creatieve ontwikkeling van je kind! Zo leert je kind door programmeren probleemoplossend denken, aandacht langer vasthouden bij moeilijke taken en creatief denken. Ook het rekenkundig inzicht wordt door programmeren verder ontwikkeld.

Heb je nog vragen over Bitsbox X Squla?

Staat je vraag er niet tussen? Stuur dan een bericht naar klantenservice@squla.nl.

Bitsbox X Squla leert kinderen programmeren met maandelijks leuke app-projecten. Kinderen programmeren hun projecten op de website www.leukprogrammeren.nl. Vervolgens kunnen ze hun zelfgemaakte app scannen en deze op een mobiele telefoon of tablet laten werken.
Bitsbox helpt kinderen in de VS sinds 2015 met programmeren. Squla vertaalt en lokaliseert alle materialen voor Nederlandse kinderen.

Bitsbox X Squla is ontworpen voor kinderen van 7-14 jaar. De programmeer-opdrachten worden in het Nederlands gegeven, maar de code bevat ook Engelse woorden. Het is daarom belangrijk dat je kind kan lezen en niet schrikt indien er een Engels woord zoals  ‘text’ of ‘fill’ staat. We bieden uiteraard wel uitleg over deze woorden.

Kinderen van 7 of 8 jaar oud kiezen meestal voor kortere projecten en maken eenvoudigere apps. Het is dan het beste als een ouder of leraar in de buurt kan zijn om te helpen, vooral in het begin.

Oudere kinderen zullen sneller door de projecten gaan en hebben minder hulp nodig.

Onze programmeermethode is vertaald naar het Nederlands zodat je kind zelfstandig aan de slag kan gaan. De code is echter in het Engels (met woorden als ‘text’, ‘sound’ of ‘stamp’) waardoor jongere kinderen wellicht nog wat hulp nodig hebben. Extra voordeel: je kind pikt ongemerkt wat Engelse woorden op tijdens het oefenen.

Een computer (Mac, pc, Linux of Chromebook) met een webbrowser (bij voorkeur Google Chrome). Bitsbox werkt op een webpagina van een computer. Hoewel het in theorie mogelijk is om Bitsbox op een tablet te doen, raden we aan een computer met een fysiek toetsenbord te gebruiken. Het typen van een set van {} is op een iPad lastig, zelfs voor volwassenen.

Je hoeft geen ingewikkelde hulpmiddelen te downloaden of installeren. Bestanden worden in de cloud opgeslagen dus ook daar hoef je je niet mee bezig te houden.

Je kunt een (gratis) account aanmaken via www.leukprogrammeren.nl, hier kun je alle gemaakte apps bewaren. Op de pagina krijg je een (virtuele) tablet te zien. Kinderen leren programmeren door stukjes code over te typen naar een kleine teksteditor. Nadat de code is ingevoerd, kun je op de Play button klikken en zie je wat het resultaat van (het deel van) de code is. Soms is dat een spelletje, soms een grappig dansend hondje, iedere app is weer anders.

Zodra de codes voor de app zijn geschreven, kunnen de apps op vrijwel elk mobiel apparaat worden gebruikt. Je kunt de app delen via e-mail, sms, QR-code of een webkoppeling.

Pas je de code later aan? Dan worden deze aanpassingen ook automatisch doorgevoerd naar je tablet of telefoon waarop deze app gescand is. Je kunt zelfs multiplayer-spellen op verschillende schermen spelen.

De beste manier om erachter te komen, is om het eens zelf te proberen!

Iedere maand ontvang je per post een set met 10 kaarten. Op deze kaarten staan (delen van) codes, waarmee je een (kleine) app kunt maken.

Hoewel hier een goed doordachte structuur in zit, zijn dit geen strakke lessen. Je kind wordt uitgedaagd om zelf met de code te experimenteren. Heeft je kind bijvoorbeeld geleerd hoe hij of zij een tekst in beeld krijgt? Dan dagen wij hem of haar juist uit om ook eens een andere tekst tevoorschijn te toveren.

Deze manier van programmeren was (zelfs tot redelijk recent) een veelgebruikte manier om programmeren te leren toen er nog geen hele studies voor waren. Wij hebben het versimpeld en iets leuker gemaakt voor jouw kind.

Iedere maand ontvang je van ons een pakket met een set van 10 kaarten. Iedere maand heeft een ander thema en focust zich op een nieuw onderdeel van programmeren. Op deze 10 kaarten staan codes om apps te ontwikkelen. Daarnaast ontvangt je kind een stickervel om alle gemaakte apps te markeren.

Als ouder ontvang je een handleiding met instructies. Naast de maandelijkse post, krijg je eens per halfjaar een mooie map om alle kaarten in te bewaren cadeau.

Je kind kan zich op deze manier, net als bij de Donald Duck, iedere maand verheugen op de volgende versie!

Speel de voorbeeld-apps uit de demo.

Squla hanteert bij ieder lidmaatschap een 30 dagen tevredenheidsgarantie. Mocht je niet tevreden over het product zijn, kun je het lidmaatschap opzeggen met volledige teruggave van de contributie. Je dient het pakket dan onbeschadigd op eigen kosten terug te sturen.

Mail je opzegging naar klantenservice@squla.nl.

Wij versturen alle pakketten binnen 1 week. Squla is niet verantwoordelijk voor eventuele vertragingen van PostNL.

Nee, wij versturen de pakketten helaas alleen naar adressen in Nederland. Woon je in het buitenland, maar wil je toch gebruik maken van de Nederlandse versie van Bitsbox X Squla? Stuur dan een mail naar klantenservice@squla.nl.

Je kind leert Javascript / HTML5. Het is echter geen kale Javascript. We bieden een kleine bibliotheek met programmeeropdrachten. Deze opdrachten zijn allemaal zorgvuldig ontworpen om gemakkelijk te typen en leren.

Waarom Javascript? Omdat het de meest populaire computertaal is. Facebook, Google en Twitter zijn allemaal geschreven in Javascript (tenminste gedeeltelijk). Javascript is ook geweldig omdat het nauw verbonden is met C, C ++, Objective C en Java, wat ook weer belangrijke programmeertalen zijn.

Het is wellicht interessant om te weten dat recent onderzoek (van Dice) laat zien dat Javascript de meestgevraagde programmeertaal is.
Programmeertaal – Aantal banen
Javascript – 10.000
Visual Basic – 7.500
HTML – 7.000
Python – 6.000
Objective C – 5.000
Ruby – 2.000
Lua – 35

Op dit moment is het nog niet mogelijk om alle lesstof van een jaar tijd te ontvangen.

Het opzeggen van je Bitsbox X Squla lidmaatschap kan alleen door ons een e-mail te sturen op klantenservice@squla.nl of te bellen op 020 763 0789. Vermeld hierbij je bestelnummer (deze vind je in je bestelbevestiging) en het e-mailadres waarop de bestelling is geplaatst. Je dient het ontvangen pakket onbeschadigd te retourneren.

Nee, er zit geen verschil in niveau. De jongere kinderen zullen soms meer hulp van hun ouders of leerkracht nodig hebben, terwijl de oudere kinderen meer zelfstandig aan de gang kunnen gaan. Bitsbox X Squla is bedoeld voor de leeftijdscategorie 7-14 jarigen.

Tips voor het leren van programmeren