< Leren programmeren voor nieuwsgierige kinderen >

Stimuleer digitale creativiteit

en probleemoplossend denken
Bestel nu Demo

Leer écht programmeren met Bitsbox X Squla

Wist je dat Facebook op meer dan 60 miljoen regels code werkt? Of het nu gaat om een berichtje sturen via WhatsApp, het inchecken met je OV-chipkaart of het pinnen van je boodschappen… het zijn allemaal dagelijkse toepassingen die door een programmeertaal worden aangestuurd.

Programmeren is nu voor veel mensen nog hocus pocus, maar in 2030, het jaar waarin onze kinderen de banenmarkt betreden, zullen de meeste banen in hoge mate te maken hebben met technologie.

Daarom biedt Squla nu een nieuwe methode aan: Bitsbox X Squla. Leer op een leuke manier programmeren in Javascript. Voor alle nieuwsgierige kinderen vanaf 7 t/m 14 jaar!

Hoe werkt Bitsbox X Squla?

Leren programmeren is kinderspel. Letterlijk: ieder kind vanaf 7 jaar met een gezonde dosis nieuwsgierigheid kan leren programmeren met Bitsbox X Squla.

Bitsbox X Squla stap 1 kaarten

Ontvang iedere maand 10 zorgvuldig ontworpen kaarten en leer een nieuw concept in het programmeren.

De apps variëren van simpel, met 2 regels aan code, tot echte spelletjes met mooie designs en grappige geluidseffecten.

Bitsbox X Squla stap 2 code

Typ de code op de kaarten in op de website leukprogrammeren.nl

Kinderen beginnen met het overschrijven van code en worden uitgedaagd om deze op hun eigen manier aan te passen. Maak er helemaal je eigen app van!

Bitsbox X Squla stap 3 delen

Deel de apps op computer, tablet of mobiele telefoon.

Stuur apps naar (groot)ouders, broertje of beste vriendin.

Iedere maand een nieuw programmeerconcept
Squla partners
Squla partners
Squla partners
Squla partners
Squla partners
Squla partners
Squla partners
Squla partners
Squla partners
Squla partners
Squla partners

Wat zit er in het pakket van Bitsbox X Squla?

Iedere maand een nieuw pakket op de deurmat.

  • App-bewaarmap om je kaarten netjes in te bewaren. Iedere 6 maanden een nieuwe map.
  • Kaarten met programmeer-uitdagingen. Elke maand 10 mooi ontworpen, stevige kaarten met een nieuw programmeerconcept.
  • Handleiding voor ouders. Duidelijke uitleg over het programmeerconcept van de maand.
  • Voortgangsstickers. Plak een sticker op het overzicht wanneer je je app af hebt.

Wat leert je kind met
Bitsbox X Squla?

Onze programmeermethode is geschikt voor kinderen vanaf 7 t/m 14 jaar. Met het leren van programmeren leert je kind meer dan alleen een computertaal.

Praktische vaardigheden

  • Apps maken. Typ de code op de kaarten over en wordt verrast door een nieuw resultaat.
  • Programmeren in de meest populaire computertaal, Javascript. Hierin zijn ook Facebook, Google en Twitter (tenminste gedeeltelijk) geschreven.
  • Creaties delen. Programmeer je app op de computer en stuur 'm vervolgens naar een andere computer, mobiele telefoon of tablet.
  • Leren typen. Programmeren doet je kind op een computer met toetsenbord, waardoor typen steeds wat makkelijker wordt.

Cognitief en creatief

  • Probleemoplossend denken. Een foutje is snel gemaakt in het programmeren. Wij geven een hint, je kind zoekt uit waar de fout precies zit.
  • Digitale creativiteit. Heb je je app gemaakt? Dan dagen we je uit om ‘m aan te passen op je eigen manier!
  • Aandacht en concentratie. Coderen moedigt kinderen aan om aandachtig bezig te blijven met moeilijke taken.
  • Rekenkundig inzicht. Veel rekenkundige concepten, zoals coördinaten, variabelen en functies, komen voorbij in het programmeren.

Onze meest gestelde vragen

Heb je een andere vraag? Bekijk dan onze uitgebreide FAQ onderaan deze pagina of stuur een bericht naar klantenservice@squla.nl.

Hoewel het wellicht lijkt alsof je kind simpelweg code aan het overtypen is, is de methode er juist op gericht om je kind te laten begrijpen hoe de programmeertaal werkt. Dit gebeurt op deze 5 manieren:

1. Herhalen is de kracht van het leren, zegt men wel. Door vaker dezelfde stukjes code te gebruiken gaat je kind deze herkennen.

2. Er worden bij iedere app een of meerdere uitdagingen geplaatst, waardoor je kind beter snapt wat een stukje code doet. Bijvoorbeeld: ‘Je hebt de app nu gemaakt, maar kun je er ook voor zorgen dat de leeuw een seconde na de giraf achter hem aanrent?’ Zo gaat je kind zoeken naar het stukje code dat de beweging veroorzaakt.

3. Ieder maandpakket bestaat uit 10 kaarten, met makkelijke en moeilijke apps. In de eerste apps typt je kind de code over, maar in de laatste app moet je kind zonder voorgeschreven code een app maken. Hierbij gebruikt je kind de code die eerder is overgeschreven. Het kan ook voorkomen dat er wel code wordt gegeven, maar dat er bugs inzitten en dat je kind die eruit moet halen.

4. Er zit altijd een ‘tips & tricks’-kaart bij een pakket. Hierin staat uitleg over de belangrijkste doelen van de maand. In de ouderhandleiding wordt hier nog verder uitleg over gegeven.

5. Mocht je kind meer over de commando’s willen lezen dan bevat de online omgeving een bibliotheek met uitleg. Wanneer je kind aan het coderen is, kan hij of zij altijd op het vierkantje in de rechter bovenhoek klikken en op een van de commando’s klikken voor een gedetailleerde uitleg.

Bitsbox X Squla is ontworpen voor kinderen van 7-14 jaar. De programmeer-opdrachten worden in het Nederlands gegeven, maar de code bevat ook Engelse woorden. Het is daarom belangrijk dat je kind kan lezen en niet schrikt indien er een Engels woord zoals  ‘text’ of ‘fill’ staat. We bieden uiteraard wel uitleg over deze woorden.

Kinderen van 7 of 8 jaar oud kiezen meestal voor kortere projecten en maken eenvoudigere apps. Het is dan het beste als een ouder of leraar in de buurt kan zijn om te helpen, vooral in het begin.

Oudere kinderen zullen sneller door de projecten gaan en hebben minder hulp nodig.

Met deze methode is je kind iedere maand ongeveer 5 uur bezig met programmeren. In het eerste jaar worden de basics van programmeren behandeld, waarbij er nog wel stukken code voor-geprogrammeerd zijn om het iets makkelijker te maken. In het tweede jaar gaan we steeds meer over op echte Javascript. Na 2 jaar zal je kind bedreven zijn, maar nog geen beroepsprogrammeur.

Je kunt leren programmeren zien als het leren van een muziekinstrument, waarbij je kind na twee jaar goed oefenen erg vaardig kan worden, maar nog niet kan plaatsnemen in een professioneel orkest.

Na Bitsbox X Squla is je kind redelijk bedreven in Javascript en kan hij of zij makkelijker overstappen op een andere toepassing, met name in de robotica, web-development en app-development.

Je kind leert Javascript / HTML5. Het is echter geen kale Javascript. We bieden een kleine bibliotheek met programmeeropdrachten. Deze opdrachten zijn allemaal zorgvuldig ontworpen om gemakkelijk te typen en leren.

Waarom Javascript? Omdat het de meest populaire computertaal is. Facebook, Google en Twitter zijn allemaal geschreven in Javascript (tenminste gedeeltelijk). Javascript is ook geweldig omdat het nauw verbonden is met C, C ++, Objective C en Java, wat ook weer belangrijke programmeertalen zijn.

Het is wellicht interessant om te weten dat recent onderzoek (van Dice) laat zien dat Javascript de meestgevraagde programmeertaal is.
Programmeertaal – Aantal banen
Javascript – 10.000
Visual Basic – 7.500
HTML – 7.000
Python – 6.000
Objective C – 5.000
Ruby – 2.000
Lua – 35

Samenwerking Bitsbox X Squla

Om programmeren te leren aan kinderen werkt Squla samen met Bitsbox. Bitsbox is in 2014 opgericht door twee voormalige Google-medewerkers die eigen kinderen wilden leren programmeren. Sinds 4 jaar is hun methode beschikbaar voor alle kinderen in de Verenigde Staten. De vertalers, redacteuren en programmeurs van Squla hebben de methode van Bitsbox vertaald en gelokaliseerd voor kinderen in Nederland. De code zelf blijft Engels omdat dit ook het geval is met echte programmeertalen.

Heb je vragen over het Bitsbox X Squla-lidmaatschap?

Wij beantwoorden ze graag. Staat je vraag er niet tussen, stuur dan een bericht naar klantenservice@squla.nl.

Bitsbox X Squla leert kinderen programmeren met maandelijks leuke app-projecten. Kinderen programmeren hun projecten op de website www.leukprogrammeren.nl. Vervolgens kunnen ze hun zelfgemaakte app scannen en deze op een mobiele telefoon of tablet laten werken.
Bitsbox helpt kinderen in de VS sinds 2015 met programmeren. Squla vertaalt en lokaliseert alle materialen voor Nederlandse kinderen.

Bitsbox X Squla is ontworpen voor kinderen van 7-14 jaar. De programmeer-opdrachten worden in het Nederlands gegeven, maar de code bevat ook Engelse woorden. Het is daarom belangrijk dat je kind kan lezen en niet schrikt indien er een Engels woord zoals  ‘text’ of ‘fill’ staat. We bieden uiteraard wel uitleg over deze woorden.

Kinderen van 7 of 8 jaar oud kiezen meestal voor kortere projecten en maken eenvoudigere apps. Het is dan het beste als een ouder of leraar in de buurt kan zijn om te helpen, vooral in het begin.

Oudere kinderen zullen sneller door de projecten gaan en hebben minder hulp nodig.

Onze programmeermethode is vertaald naar het Nederlands zodat je kind zelfstandig aan de slag kan gaan. De code is echter in het Engels (met woorden als ‘text’, ‘sound’ of ‘stamp’) waardoor jongere kinderen wellicht nog wat hulp nodig hebben. Extra voordeel: je kind pikt ongemerkt wat Engelse woorden op tijdens het oefenen.

Een computer (Mac, pc, Linux of Chromebook) met een webbrowser (bij voorkeur Google Chrome). Bitsbox werkt op een webpagina van een computer. Hoewel het in theorie mogelijk is om Bitsbox op een tablet te doen, raden we aan een computer met een fysiek toetsenbord te gebruiken. Het typen van een set van {} is op een iPad lastig, zelfs voor volwassenen.

Je hoeft geen ingewikkelde hulpmiddelen te downloaden of installeren. Bestanden worden in de cloud opgeslagen dus ook daar hoef je je niet mee bezig te houden.

Je kunt een (gratis) account aanmaken via www.leukprogrammeren.nl, hier kun je alle gemaakte apps bewaren. Op de pagina krijg je een (virtuele) tablet te zien. Kinderen leren programmeren door stukjes code over te typen naar een kleine teksteditor. Nadat de code is ingevoerd, kun je op de Play button klikken en zie je wat het resultaat van (het deel van) de code is. Soms is dat een spelletje, soms een grappig dansend hondje, iedere app is weer anders.

Zodra de codes voor de app zijn geschreven, kunnen de apps op vrijwel elk mobiel apparaat worden gebruikt. Je kunt de app delen via e-mail, sms, QR-code of een webkoppeling.

Pas je de code later aan? Dan worden deze aanpassingen ook automatisch doorgevoerd naar je tablet of telefoon waarop deze app gescand is. Je kunt zelfs multiplayer-spellen op verschillende schermen spelen.

De beste manier om erachter te komen, is om het eens zelf te proberen!

Iedere maand ontvang je per post een set met 10 kaarten. Op deze kaarten staan (delen van) codes, waarmee je een (kleine) app kunt maken.

Hoewel hier een goed doordachte structuur in zit, zijn dit geen strakke lessen. Je kind wordt uitgedaagd om zelf met de code te experimenteren. Heeft je kind bijvoorbeeld geleerd hoe hij of zij een tekst in beeld krijgt? Dan dagen wij hem of haar juist uit om ook eens een andere tekst tevoorschijn te toveren.

Deze manier van programmeren was (zelfs tot redelijk recent) een veelgebruikte manier om programmeren te leren toen er nog geen hele studies voor waren. Wij hebben het versimpeld en iets leuker gemaakt voor jouw kind.

Iedere maand ontvang je van ons een pakket met een set van 10 kaarten. Iedere maand heeft een ander thema en focust zich op een nieuw onderdeel van programmeren. Op deze 10 kaarten staan codes om apps te ontwikkelen. Daarnaast ontvangt je kind een stickervel om alle gemaakte apps te markeren.

Als ouder ontvang je een handleiding met instructies. Naast de maandelijkse post, krijg je eens per halfjaar een mooie map om alle kaarten in te bewaren cadeau.

Je kind kan zich op deze manier, net als bij de Donald Duck, iedere maand verheugen op de volgende versie!

Speel de voorbeeld-apps uit de demo.

Squla hanteert bij ieder lidmaatschap een 30 dagen tevredenheidsgarantie. Mocht je niet tevreden over het product zijn, kun je het lidmaatschap opzeggen met volledige teruggave van de contributie. Je dient het pakket dan onbeschadigd op eigen kosten terug te sturen.

Mail je opzegging naar klantenservice@squla.nl.

Wij versturen alle pakketten binnen 1 week. Squla is niet verantwoordelijk voor eventuele vertragingen van PostNL.

Nee, wij versturen de pakketten helaas alleen naar adressen in Nederland. Woon je in het buitenland, maar wil je toch gebruik maken van de Nederlandse versie van Bitsbox X Squla? Stuur dan een mail naar klantenservice@squla.nl.

Je kind leert Javascript / HTML5. Het is echter geen kale Javascript. We bieden een kleine bibliotheek met programmeeropdrachten. Deze opdrachten zijn allemaal zorgvuldig ontworpen om gemakkelijk te typen en leren.

Waarom Javascript? Omdat het de meest populaire computertaal is. Facebook, Google en Twitter zijn allemaal geschreven in Javascript (tenminste gedeeltelijk). Javascript is ook geweldig omdat het nauw verbonden is met C, C ++, Objective C en Java, wat ook weer belangrijke programmeertalen zijn.

Het is wellicht interessant om te weten dat recent onderzoek (van Dice) laat zien dat Javascript de meestgevraagde programmeertaal is.
Programmeertaal – Aantal banen
Javascript – 10.000
Visual Basic – 7.500
HTML – 7.000
Python – 6.000
Objective C – 5.000
Ruby – 2.000
Lua – 35

Op dit moment is het nog niet mogelijk om alle lesstof van een jaar tijd te ontvangen.

Het opzeggen van je Bitsbox X Squla lidmaatschap kan alleen door ons een e-mail te sturen op klantenservice@squla.nl of te bellen op 020 763 0789. Vermeld hierbij je bestelnummer (deze vind je in je bestelbevestiging) en het e-mailadres waarop de bestelling is geplaatst. Je dient het ontvangen pakket onbeschadigd te retourneren.

Nee, er zit geen verschil in niveau. De jongere kinderen zullen soms meer hulp van hun ouders of leerkracht nodig hebben, terwijl de oudere kinderen meer zelfstandig aan de gang kunnen gaan. Bitsbox X Squla is bedoeld voor de leeftijdscategorie 7-14 jarigen.

Lees verder op ons blog