Welkom op de helppagina van Bitsbox X Squla

Bekijk de uitlegvideo’s of zoek je vraag op in het overzicht met veelgestelde vragen.

Video 1: beginnen met Bitsbox X Squla

Video 2: maak je eerste app

Alles over het scannen en delen van je apps

Wij leggen hieronder stap voor stap uit hoe je je apps op je telefoon en tablet kan zetten en hoe je je app kan delen met vrienden en familie. Staat je vraag er niet tussen, stuur dan een bericht naar klantenservice@squla.nl.

Squla heeft geen app die QR-codes zelf kan scannen. Je kunt zelf een app downloaden in de App- of Playstore, bijvoorbeeld de QR Code Reader van Scan, Inc.

Volg deze stappen om deze app op je iPhone of iPad te downloaden:
1. Open de Appstore op uw apparaat.
2. Tik op het pictogram Zoeken onder aan het scherm.
3. Typ ‘QR code reader by scan’ in de zoekbalk en tik op Zoeken.
4. Zoek naar de app QR Code Reader by Scan (dit zou het eerste gratis zoekresultaat moeten zijn.)
5. Installeer de app.

Volg deze stappen om deze app op je Android-apparaat te downloaden:
1. Open de Play Store op uw apparaat.
2. Tik op het pictogram Zoeken bovenaan het scherm.
3. Typ “scan inc” in de zoekbalk en tik op het pictogram Zoeken.
4. Zoek naar de app QR Code Reader. (Het zou het eerste zoekresultaat moeten zijn.)
5. Installeer de app.

Kinderen kunnen de apps die ze hebben gebouwd eenvoudig op smartphones en tablets afspelen. Apps van Bitsbox X Squla zijn eigenlijk gewoon webpagina’s; om ze op een apparaat te zetten moet je de webpagina in de webbrowser van het apparaat openen.

De makkelijkste manier om het webadres naar het apparaat te verzenden, is door een QR-codelezer te gebruiken en de QR-code van het computerscherm van je kind te scannen. Gebruik bijvoorbeeld de gratis (en advertentievrije) app QR code reader by scan. Geef de app toesteming om de camera van je telefoon of tablet te gebruiken.

Volg deze stappen:
1. Maak je app die je wil versturen op www.leukprogrammeren.nl.
2.Klik op het pictogram Delen in de rechterbovenhoek van uw scherm. (Het lijkt op drie stippen verbonden door twee lijnen.)
3. Open de QR-code app en scan met je telefoon of tablet de QR code onder de tekst Zap To Gadget.
4. Klik op de Play-button en speel met je eigen app!

Wil je een de verjaardagsapp uit het eerste pakket naar een vriend of familielid sturen?

Je kunt eenvoudig een link met je app e-mailen naar iedereen die je leuk vindt. Volg deze stappen:
1. Maak je app die je wil versturen op www.leukprogrammeren.nl.
2.Klik op het pictogram Delen in de rechterbovenhoek van uw scherm. (Het lijkt op drie stippen verbonden door twee lijnen.)
3. Klik op het grote pictogram ‘Share Your App’ in het deelvenster Delen. (Het lijkt op een envelop.)
4. Vul op het formulier in: typ het e-mailadres van je vriend in het eerste vak (‘to:’) en het bericht dat je wilt verzenden in het tweede vak (‘message’).
5. Klik op Verzenden.

Ja! Je kunt de app opslaan op je telefoon of tablet.

Apps van Bitsbox X Squla zijn eigenlijk webpagina’s. Met de meeste mobiele apparaten kun je een webpagina opslaan op je startscherm, zodat je er gemakkelijk weer op kunt terugkomen. Door op deze manier een app van Bitsbox X Squla op je startscherm te bewaren, ziet het eruit als een echte “native” app.

Als je een iOS (Apple)-apparaat gebruikt:
1. Volg eerst de stappen onder ‘Hoe zet ik een app op een telefoon of tablet?’.
2. Er is een grote kans dat je QR-lezer je app heeft geopend in zijn eigen webbrowser. Als je je app wilt opslaan op je startscherm, moet je deze eerst openen in Safari. Tik op de knop Delen onder aan het scherm en kies Openen in Safari (sommige telefoons hebben het pictogram van Safari al rechts onderin het scherm staan).
3. Open je app in Safari, tik op het pictogram Delen en kies Zet op Beginscherm.
4. Bewerk de naam van je app (als je dat wil) en tik op Toevoegen. Je app heeft nu een eigen pictogram op het startscherm van je mobiel of tablet!

Als je een Android-apparaat gebruikt:
1. Volg eerst de stappen onder ‘Hoe zet ik een app op een telefoon of tablet?’.
2. Open je app in Chrome en tik op de menuknop in de rechterbovenhoek en kies Toevoegen aan startscherm.
3. Bewerk de titel van je app (als je dat wil) en tik op Toevoegen. Je app heeft nu een eigen pictogram op het startscherm van je gadget!

Heb je vragen over het Bitsbox X Squla-lidmaatschap?

Wij beantwoorden ze graag. Staat je vraag er niet tussen, stuur dan een bericht naar klantenservice@squla.nl.

Bitsbox X Squla leert kinderen programmeren met maandelijks leuke app-projecten. Kinderen programmeren hun projecten op de website www.leukprogrammeren.nl. Vervolgens kunnen ze hun zelfgemaakte app scannen en deze op een mobiele telefoon of tablet laten werken.
Bitsbox helpt kinderen in de VS sinds 2015 met programmeren. Squla vertaalt en lokaliseert alle materialen voor Nederlandse kinderen.

Bitsbox X Squla is ontworpen voor kinderen van 7-14 jaar. De programmeer-opdrachten worden in het Nederlands gegeven, maar de code bevat ook Engelse woorden. Het is daarom belangrijk dat je kind kan lezen en niet schrikt indien er een Engels woord zoals  ‘text’ of ‘fill’ staat. We bieden uiteraard wel uitleg over deze woorden.

Kinderen van 7 of 8 jaar oud kiezen meestal voor kortere projecten en maken eenvoudigere apps. Het is dan het beste als een ouder of leraar in de buurt kan zijn om te helpen, vooral in het begin.

Oudere kinderen zullen sneller door de projecten gaan en hebben minder hulp nodig.

Onze programmeermethode is vertaald naar het Nederlands zodat je kind zelfstandig aan de slag kan gaan. De code is echter in het Engels (met woorden als ‘text’, ‘sound’ of ‘stamp’) waardoor jongere kinderen wellicht nog wat hulp nodig hebben. Extra voordeel: je kind pikt ongemerkt wat Engelse woorden op tijdens het oefenen.

Een computer (Mac, pc, Linux of Chromebook) met een webbrowser (bij voorkeur Google Chrome). Bitsbox werkt op een webpagina van een computer. Hoewel het in theorie mogelijk is om Bitsbox op een tablet te doen, raden we aan een computer met een fysiek toetsenbord te gebruiken. Het typen van een set van {} is op een iPad lastig, zelfs voor volwassenen.

Je hoeft geen ingewikkelde hulpmiddelen te downloaden of installeren. Bestanden worden in de cloud opgeslagen dus ook daar hoef je je niet mee bezig te houden.

Je kunt een (gratis) account aanmaken via www.leukprogrammeren.nl, hier kun je alle gemaakte apps bewaren. Op de pagina krijg je een (virtuele) tablet te zien. Kinderen leren programmeren door stukjes code over te typen naar een kleine teksteditor. Nadat de code is ingevoerd, kun je op de Play button klikken en zie je wat het resultaat van (het deel van) de code is. Soms is dat een spelletje, soms een grappig dansend hondje, iedere app is weer anders.

Zodra de codes voor de app zijn geschreven, kunnen de apps op vrijwel elk mobiel apparaat worden gebruikt. Je kunt de app delen via e-mail, sms, QR-code of een webkoppeling.

Pas je de code later aan? Dan worden deze aanpassingen ook automatisch doorgevoerd naar je tablet of telefoon waarop deze app gescand is. Je kunt zelfs multiplayer-spellen op verschillende schermen spelen.

De beste manier om erachter te komen, is om het eens zelf te proberen!

Iedere maand ontvang je per post een set met 10 kaarten. Op deze kaarten staan (delen van) codes, waarmee je een (kleine) app kunt maken.

Hoewel hier een goed doordachte structuur in zit, zijn dit geen strakke lessen. Je kind wordt uitgedaagd om zelf met de code te experimenteren. Heeft je kind bijvoorbeeld geleerd hoe hij of zij een tekst in beeld krijgt? Dan dagen wij hem of haar juist uit om ook eens een andere tekst tevoorschijn te toveren.

Deze manier van programmeren was (zelfs tot redelijk recent) een veelgebruikte manier om programmeren te leren toen er nog geen hele studies voor waren. Wij hebben het versimpeld en iets leuker gemaakt voor jouw kind.

Iedere maand ontvang je van ons een pakket met een set van 10 kaarten. Iedere maand heeft een ander thema en focust zich op een nieuw onderdeel van programmeren. Op deze 10 kaarten staan codes om apps te ontwikkelen. Daarnaast ontvangt je kind een stickervel om alle gemaakte apps te markeren.

Als ouder ontvang je een handleiding met instructies. Naast de maandelijkse post, krijg je eens per halfjaar een mooie map om alle kaarten in te bewaren cadeau.

Je kind kan zich op deze manier, net als bij de Donald Duck, iedere maand verheugen op de volgende versie!

Speel de voorbeeld-apps uit de demo.

Squla hanteert bij ieder lidmaatschap een 30 dagen tevredenheidsgarantie. Mocht je niet tevreden over het product zijn, kun je het lidmaatschap opzeggen met volledige teruggave van de contributie. Je dient het pakket dan onbeschadigd op eigen kosten terug te sturen.

Mail je opzegging naar klantenservice@squla.nl.

Wij versturen alle pakketten binnen 1 week. Squla is niet verantwoordelijk voor eventuele vertragingen van PostNL.

Nee, wij versturen de pakketten helaas alleen naar adressen in Nederland. Woon je in het buitenland, maar wil je toch gebruik maken van de Nederlandse versie van Bitsbox X Squla? Stuur dan een mail naar klantenservice@squla.nl.

Je kind leert Javascript / HTML5. Het is echter geen kale Javascript. We bieden een kleine bibliotheek met programmeeropdrachten. Deze opdrachten zijn allemaal zorgvuldig ontworpen om gemakkelijk te typen en leren.

Waarom Javascript? Omdat het de meest populaire computertaal is. Facebook, Google en Twitter zijn allemaal geschreven in Javascript (tenminste gedeeltelijk). Javascript is ook geweldig omdat het nauw verbonden is met C, C ++, Objective C en Java, wat ook weer belangrijke programmeertalen zijn.

Het is wellicht interessant om te weten dat recent onderzoek (van Dice) laat zien dat Javascript de meestgevraagde programmeertaal is.
Programmeertaal – Aantal banen
Javascript – 10.000
Visual Basic – 7.500
HTML – 7.000
Python – 6.000
Objective C – 5.000
Ruby – 2.000
Lua – 35

Op dit moment is het nog niet mogelijk om alle lesstof van een jaar tijd te ontvangen.

Het opzeggen van je Bitsbox X Squla lidmaatschap kan alleen door ons een e-mail te sturen op klantenservice@squla.nl of te bellen op 020 763 0789. Vermeld hierbij je bestelnummer (deze vind je in je bestelbevestiging) en het e-mailadres waarop de bestelling is geplaatst. Je dient het ontvangen pakket onbeschadigd te retourneren.

Nee, er zit geen verschil in niveau. De jongere kinderen zullen soms meer hulp van hun ouders of leerkracht nodig hebben, terwijl de oudere kinderen meer zelfstandig aan de gang kunnen gaan. Bitsbox X Squla is bedoeld voor de leeftijdscategorie 7-14 jarigen.