Persbericht: Geen school door corona? Helft basisschoolleerlingen is niet gemotiveerd om thuis aan school te werken

Inge

Amsterdam, 22 oktober 2020 – Kinderen zijn bij het maken van schoolwerk minder gemotiveerd dan de meeste ouders denken. 8 op de 10 ouders denkt dat hun kind thuis met plezier aan de slag gaat, terwijl de helft van de basisschoolleerlingen aangeeft daar weinig zin in te hebben. Tijdens de lockdown zag meer dan de helft van de ouders de motivatie van hun kind steeds verder inzakken. 62 procent van de kinderen beaamt dat. Hoe motiveer je kinderen om thuis te leren? Het is een vraag waar veel ouders, juist in een tijd waarin kinderen vaker thuisonderwijs volgen, mee te maken krijgen. Squla wil vaders, moeders en opvoeders inzicht geven in hoe zij kinderen het beste kunnen motiveren. Daarom deed Squla onderzoek onder ruim 700 basisschoolleerlingen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar en meer dan 1.000 ouders. Deze resultaten zijn gebundeld in de OnderwijsMonitor, die vandaag ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Squla uitkomt.

  • Basisschoolleerlingen minder gemotiveerd om thuis schoolwerk te maken dan ouders denken
  • Bijna driekwart basisschoolleerlingen werkt liever op school dan thuis
  • Met lancering OnderwijsMonitor bundelt Squla data over motivatie en leerbehoeften kinderen

Vrijheid, zelfstandigheid en hun eigen interesses kunnen volgen: dat motiveert, geven kinderen aan. Zo moet de stof gaan over een leuk onderwerp, vindt 66 procent. Wat ook stimuleert is een trotse ouder (40 procent) en – niet verrassend – een beloning (71 procent). Dat geldt vooral voor jongens (78 procent), maar ook voor bijna twee derde van de meisjes. Hoewel kinderen daar goed op gaan, zetten maar vier op de tien ouders dat af en toe in. Verder vinden kinderen het belangrijk als ze zelf mogen bepalen wanneer en op welke manier ze leren, zegt driekwart. En niet te vergeten: de stof moet op hun niveau zijn (80 procent). Ook digitaal leren vindt bijna driekwart motiverend. En last but not least: schoolwerk zou extra leuk worden als het in spelletjes wordt verpakt (90 procent) of in video’s (78 procent).

Ouders denken anders dan hun kinderen

Kinderen weten goed wat hen motiveert, maar ouders denken daar niet altijd hetzelfde over. Zo gelooft 60 procent dat leren uit schoolboeken hun kind stimuleert, terwijl de helft van de kinderen het daar niet mee eens is. Verder zeggen kinderen in het onderzoek nog iets: bijna 70 procent vindt leren leuker als ze (iets) kunnen winnen, terwijl bijna geen enkele ouder dat ook denkt. Opmerkelijk: hoewel 7 op de 10 ouders geloven dat hun kind voldoende gemotiveerd is om schoolwerk te maken, geeft bijna de helft van de basisschoolleerlingen aan hier eigenlijk weinig zin in te hebben. Bijna driekwart basisschoolleerlingen werkt liever op school dan thuis. En 62 procent was, naarmate de lockdown langer duurde, niet meer goed gemotiveerd. Ruim 40 procent van de ouders zegt dat hun kind ‘heel veel’ aansporing nodig had. In die zin valt er nog een hoop winst te behalen. Wat is de juiste balans tussen luisteren naar de behoeften van je kind en doen wat het beste voor ze is?

Spelenderwijs leren

Tischa Neve, kinderpsycholoog en opvoedkundige: “Dat is even zoeken. Kinderen willen leren en ontdekken op een manier die bij ze past, in hun eigen tempo en daarin hun interesses volgen. Ze raken hun motivatie kwijt als het niet lukt, ze zich minder voelen dan anderen of er teveel druk op staat. In die zin is zelfvertrouwen de meest essentiële bouwstof voor motivatie. Focus dus, zeker ouders die straks weer thuis zitten met hun schoolkind, niet alleen op het resultaat. Benoem liever steeds het positieve effect van het gedrag van een kind. Ook spelenderwijs leren met oefenprogramma’s, zoals Squla kan kinderen net dat extra beetje motivatie geven.” Pauline Rambonnet, Hoofd Educatie bij Squla: “Onze spellen worden afgestemd op het niveau van een kind. Ook vinden we het belangrijk om aan te sluiten bij de interesses en leerstof te verpakken in thema’s die zij leuk vinden. Zo kan het dat ze ineens wél de tafels leren, ergens beter in worden of succesjes boeken. Dat stimuleert. Bovendien kunnen ze zelf kiezen wat ze willen spelen. Die autonomie motiveert ook.”

Wat kunnen ouders doen om leren thuis leuk te maken?

Squla heeft in haar 10-jarige bestaan veel expertise opgebouwd over hoe kinderen het beste gemotiveerd kunnen worden. Deze kennis, onderbouwd met de uitkomsten van de OnderwijsMonitor en het whitepaper “Wat motiveert kinderen om thuis te leren?” wil Squla graag met ouders delen. Hiermee maakt Squla voor ouders inzichtelijk wat zij allemaal zélf kunnen doen om hun kinderen uit te dagen en te inspireren om thuis te leren en zo een eventuele onderwijsachterstand kunnen voorkomen. “Zeker nu scholen steeds vaker kiezen voor een combinatie van fysiek onderwijs en lesgeven op afstand is het zinvol om te weten hoe kinderen thuis op een leuke en uitdagende manier met de lesstof aan de slag kunnen gaan”, vertelt Serge Bueters, CEO van Squla. “Squla kan hierbij ingezet worden als een laagdrempelig hulpmiddel om kinderen niet alleen op school, maar óók thuis een extra steuntje in de rug te geven.”

————————————————Einde persbericht——————————————

OnderwijsMonitor

De OnderwijsMonitor is uit! Over wat kinderen motiveert om thuis te leren en met handige tips voor ouders.

Squla (default)

Van de LVS-toets tot de Entreetoets of de Eindtoets; met het 6-maanden lidmaatschap gaat je kind goed voorbereid het komende half jaar tegemoet. Nu voor maar 50 euro.