Ryanne

21-03-2016 - Leestijd: 3 min

Basisschoolkinderen baseren favoriete vak op bekende Nederlanders

Jongens kiezen door Freek Vonk vooral voor Natuur & Techniek, meisjes vinden, geïnspireerd door tekenares Jill, met name creatieve vakken leuk.

Amsterdam, 21 maart 2016 – Deze week start de Leuk Leren Week 2016. In het kader van deze week heeft Squla onderzoek gedaan naar de ambities van basisschoolkinderen tussen de 6 en 12 jaar oud. Het grootste deel van de kinderen (23%) noemde het beroep van de avontuurlijke Freek Vonk als hetgeen ze later het liefst zouden uitoefenen. Tijdens de Leuk Leren week worden leerkrachten met hun leerlingen uitgedaagd om spelenderwijs aan de slag te gaan met lesmateriaal voor alle vakken. Squla liet het onderzoek naar ‘droomberoepen en de hedendaagse rolmodellen’ uitvoeren door onderzoeksbureau KIEN onder 1.050 Nederlandse kinderen.

Tijdens de Leuk Leren Week, van 21 tot 24 maart, strijden scholen door heel Nederland op groepsniveau tegen elkaar om de titel ‘Beste Groep X’. Dagelijks gaan de klassen drie keer de strijd met elkaar aan in de verschillende schoolvakken. Aan het einde van de week worden de resultaten opgemaakt en wordt voor iedere groep (1 t/m 8) ‘De beste klas van Nederland’ bekendgemaakt.

In de voetsporen van een bekende Nederlander

Ruim 38% van de basisschoolkinderen geeft aan later hetzelfde werk te willen doen als een bekende Nederlander. Als gevraagd wordt tegen wie kinderen opkijken, wordt mama toch opvallend vaak genoemd. Toch geeft slechts 4,4% aan een bepaald beroep te ambiëren omdat diens moeder dat ook doet (5,5% in het geval van de vader). Belangrijkste drijfveer blijkt ‘leuk’ te zijn; 81% van de kinderen noemt dat als reden om voor een beroep te kiezen.

Freek Vonk & Jill als rolmodel

Volgens de basisschoolleerlingen heeft Freek Vonk de allerleukste baan, op de voet gevolgd door Enzo Knol. Bij zowel de jongens als meisjes staan zij in de top 5. Echter wordt de lijst bij meisjes daarnaast vooral gevuld met creatieve personen, zoals Jill (tekenares, 27,4% van de meisjes) en danseres Anna-Alicia Sklias (15,1%). Bij jongens staat bijvoorbeeld André Kuipers (astronaut, 10,7% van de jongens) hoog in de lijst. Nieuwe bekende Nederlanders als Freek Vonk, Enzo Knol, Jill en Andre Kuipers hebben dus zichtbaar invloed op schoolvak- en beroepsinteresse.

De verschillen tussen jongens en meisjes zijn ook terug te zien in bijvoorbeeld de schoolvakken – jongens vinden natuur & techniek (24,9%) vele malen leuker dan meisjes (15,5%), waar meisjes bijvoorbeeld muziek- en zangles veel leuker vinden (42,3%) dan jongens (18,7%). Overigens is de interesse in de natuur en de ambitie om bijvoorbeeld bioloog (27%) of dierenarts (18,2%) te worden vooral hoog in het noorden van het land, tegenover respectievelijk 21,3% en 11,6% in het oosten van het land. In het westen is een creatief beroep als tekenaar (16%) een stuk populairder dan in het noorden (12,2%).

Over Squla en de Leuk Leren Week

Squla is een online programma om thuis spelenderwijs te oefenen met lesstof voor scholieren in groep 1 t/m 8. Met de Leuk Leren Week wordt een extra dosis online leerplezier toegevoegd aan de lesweek. Via spellen en quizzen waarbij het totale onderwijscurriculum voorbijkomt, gaan basisschoolkinderen aan de slag met de verschillende schoolvakken – van rekenen en taal tot geschiedenis en aardrijkskunde. Met de Leuk Leren Week wordt het Squla-systeem onder de aandacht gebracht, en worden zowel kinderen, ouders als leerkrachten gestimuleerd om gebruik te maken van het online oefenprogramma. Hiermee wordt ingespeeld op het groeiende gebruik van mobiele apparaten met internettoegang onder kinderen. Met Squla gaan kinderen spelenderwijs aan de slag met lesmateriaal, waardoor het gebruik van een tablet, mobiele telefoon of computer bijdraagt aan hun leerontwikkeling en resultaten.