Ryanne

06-09-2017 - Leestijd: 5 min

In gesprek met Sophie en Tom, UX designers van Squla: ‘Een button is niet zomaar een button.’

Bij Squla zijn we ervan overtuigd dat de volgende generatie kinderen meer kennis, vindingrijkheid en drive nodig heeft om succesvol met uitdagingen om te gaan. Het is onze missie om elk kind te helpen bij het ontplooien van hun volle potentieel. Dat doen we door middel van leuke en leerzame quizzen die spelenderwijs kennis over brengen. Er komt best wel wat kijken bij het ontwikkelen van een spel. Het werkt bijvoorbeeld alleen goed als het ‘User Experience Design’ aansluit bij de gebruiker. Lees meer over hoe onze UX designers, Sophie en Tom, Squla dagelijks beter en leuker maken.

Wat is UX design?

Als UX designers houden wij ons bezig met de totale gebruikservaring van onze producten. Dit betekent dat we ontwerpvraagstukken altijd bekijken vanuit de gebruiker. Bij Squla kan dat een kind, een ouder of een leraar zijn. Wij bekijken per spel of het aansluit bij de doelgroep, wat de gebruikersscenario’s zijn en bijvoorbeeld hoe bekend de doelgroep is met het gebruik van tablets en mobiele telefoons. Om hierachter te komen nodigen we dan ook vaak gebruikers uit om met ons mee te denken. Op basis van deze gebruikersinput maken wij onze ontwerpen voor bijvoorbeeld een nieuwe functionaliteit, zoals het stellen van een doel voor je kind. We kijken hierbij naar de layout en navigatie en zorgen voor een zo optimaal mogelijke ‘flow’ (welke stappen een gebruiker moet ondernemen om zijn doel te bereiken). Hiervoor ontwerpen we alle schermen eerst in zwart-wit. Deze schermen laten we een paar gebruikers doorlopen in het Squla-TestLab om te zien of ze ergens tegenaan lopen. Hierna optimaliseren we de flow en geven onze visual designers de schermen de echte Squla-huisstijl.

Kunnen jullie voorbeelden noemen van een goed UX design en een slecht UX design?

Heel breed genomen is een goed UX design een website of app waar je onbezorgd doorheen gaat. Het is duidelijk wat je kunt doen, je weet alles te vinden en je wordt niet verrast door onverwachte acties. De gebruiker staat op nummer 1 en er is goed naar hem geluisterd! Een slecht UX design is het tegenovergestelde. Een website waar je totaal de weg kwijt raakt en niet kunt vinden wat je zoekt. Bijvoorbeeld een enorm lang formulier waardoor je al afhaakt voordat je bent begonnen, niet meer kunnen inloggen in je account en van het kastje naar de muur gestuurd worden om je wachtwoord te resetten.

Hoe hebben wij ermee te maken in ons dagelijks leven, gaat het om de manier waarop wij eenvoudig iets online bestellen bijvoorbeeld?

Zeker! Eigenlijk hebben we in ons dagelijks leven continu te maken met UX design. Elke website of app die je bekijkt, triggert een bepaalde emotie op het moment dat je ermee bezig bent; hoe fijn of niet fijn vind jij het om deze site of app te gebruiken? Een webshop kan jou een hele fijne gebruikservaring geven door een heel soepel afrekenproces aan te bieden, dan wel een hele slechte gebruikservaring door het onmogelijk te maken om te betalen.

Werkt UX design anders bij kinderen dan volwassenen?

Ja, zeker. UX design draait echt om de doelgroep waarvoor je ontwerpt en het ontwerp daar zo goed mogelijk bij laten aansluiten. Zo zijn er veel verschillen in digitale vaardigheden tussen jong en oud, maar ook verschil in reactiesnelheid, zicht, leesvaardigheid en de grootte van de vingers. Al deze eigenschappen van je doelgroep spelen een rol en moet je dus als UX designer in gedachte houden tijdens het ontwerpproces.

Zijn er verschillen in UX design voor jongere en oudere kinderen (groep 1 t/m 8)?

Een belangrijk verschil waar we bij Squla altijd rekening mee moeten houden is dat onze jongste doelgroep, groep 1 t/m 3, meestal nog niet (goed) kan lezen. Om ervoor te zorgen dat kinderen weten wat ze moeten doen, worden de vragen aan deze groepen voorgelezen. Daarnaast zorgen we dat de antwoorden altijd visueel zijn. Vanaf groep 4 bieden we geen audio meer aan bij de vragen. Er zijn dan ook meer vakken en vragen waarbij kinderen zelf moeten lezen of een antwoord moeten intypen. Ook zie je dat kinderen uit de jongste groepen vaak nog wat minder goed zijn met de muis en dat ze nog wat minder precies zijn met klikken of slepen op een tablet of telefoon. Voor kleine kinderen maken we knoppen daarom altijd wat groter en robuuster. Zodra ze hierin geoefend zijn, zijn die kleine vingertjes natuurlijk juist extra precies en kan je met meer detail werken!

Waar zijn jullie trots op?

Afgelopen mei hebben we de volledig vernieuwde speelomgeving voor kinderen gelanceerd, daar zijn we heel trots op. Het bevat voornamelijk dezelfde functionaliteiten als daarvoor, maar door de vernieuwde layout en navigatie is het nu een stuk gebruiksvriendelijker, kan Squla op alle schermformaten bekeken worden en zijn we een stuk flexibeler voor de toekomst.

Wat staat er bij Squla qua ontwikkeling in UX design op de planning voor komend schooljaar?

Een groot project waar we op het moment mee starten is het vernieuwen van het ouderaccount. Net zoals de speelomgeving voor kinderen gaan we hierin de layout, de navigatie en het design verbeteren en gaan we de bestaande functionaliteiten, zoals het stellen van een doel en het rapport, optimaliseren. Ook zal het ouderaccount dan optimaal te gebruiken zijn op zowel desktop, tablet en mobiel.