Een klein spook in huis: als je kind niet kan slapen…..

Suzanne

Spookt jouw kind ook de hele avond rond, tot ver na bedtijd? Slapen lijkt, meer dan ooit, voor vele kinderen en ouders een groot probleem. Lees onderstaande tips (en visualisatie-slaapoefening) en wie weet verandert jullie avond binnenkort in een walhalla van ontspanning en gaat je kind de volgende dag weer fluitend naar school!

Creëer een slaapritueel

Alle jonge kinderen varen wel bij structuur en regelmaat. Creëer een vast ritme voor de avond en probeer je hier met het hele gezin strikt aan te houden. Bijvoorbeeld na het eten nog even tv kijken of spelen, douchen of in bad, samen een boek lezen, kort de dag samen doornemen en vragen naar hoe je kind zich voelt, een korte massage en een welterusten-kus of -knuffel. Eindeloze herhaling van een vast slaapritueel zorgt ervoor dat de hersenen van je kind op zeker moment automatisch een signaal krijgen voor de aanmaak van het slaaphormoon ‘melatonine’. Staat je kind onder de douche dan gaan de hersenen al langzaam denken aan dat heerlijke warme bed…. Het kan leuk zijn dit weetje eens met je kind te delen; de meeste kinderen zijn nieuwsgierig genoeg om te willen weten hoe hun lichaam werkt en hoe slim hun lichaam wel niet is.

Mijn hoofd wil niet slapen

Kinderen krijgen op een dag veel prikkels te verwerken en dit kost veel energie. Het ene kind kan deze prikkels beter verwerken dan het andere. Kinderen die hier meer moeite mee hebben vinden het vatten van de slaap vaak een uitdaging. Deze groep kinderen weet zelf niet hoe hun hoofd even ‘uit’ moet voor de nacht, omdat ze niet weten hoe ze deze prikkels van zich af moeten schudden. Visualisatieoefeningen kunnen mogelijk helpen om de kinderen te leren hoe ze de prikkels/energie van de dag van zich af kunnen laten glijden. Er bestaan talloze visualisatieoefeningen, maar het is ook ontzettend leuk en effectief om zelf een oefening te verzinnen die perfect aansluit op de belevingswereld van je eigen kind. Luister hier naar een voorbeeld van een visualisatieoefening.

Tekst gaat verder onder de audiovisualisatie
slapen kind

Aanraking geeft rust

Je kind masseren net voor het slapengaan kan ook wonderen verrichten. Een korte massage zorgt bij veel kinderen voor een gevoel van warmte, veiligheid en rust. Vraag aan je kind wat hij of zij fijn vindt; het ene kind houdt van strijkbewegingen, het andere kind vindt het bijv. weer prettig als je warme hand strak op zijn voorhoofd of buik ligt. Dit een kwestie van samen uitproberen en ook hiervoor bestaan weer vele oefeningen en technieken. Als extra rustgever zou je tijdens de massage nog een zakje met lavendel op de ogen of het voorhoofd van je kind kunnen leggen; deze eeuwenoude rustgever is nog altijd effectief en de meeste kinderen genieten enorm van de heerlijke geur. Ook het gebruik van een zwaar kussen (of speciaal verzwaringskussen) kan uitkomst bieden bij kinderen die moeilijk hun rust kunnen vinden. De diepe druk van het kussen op bijv. de benen zorgt ervoor dat de onrust wordt weggenomen en het lichaam sneller in rustmodus komt.

En nu maar uitkijken dat je zelf niet in slaap valt, voordat je je kind naar dromenland hebt gebracht….Zzzzz